Leadgeneratie Sticky Marketing
Inspiratie

Leadgeneratie, hoe werkt dat precies?

Even sparren?
Bel direct

Leadgeneratie, iedereen wil dit, maar hoe zet je dit in voor jouw business?!

Vergroot je succes door slim om te gaan met het genereren van leads

Leadgeneratie, iedereen wil dit, maar hoe zet je dit in voor jouw business?
Het is een veelgehoorde term waarbij je zelf ook ongetwijfeld regelmatig denkt: ‘Ja, dat wil ik ook voor mijn bedrijf!' In deze blog leer je wat leadgeneratie precies inhoudt, hoe het werkt en hoe je het kunt inzetten voor jouw bedrijf of merk.

Leadgeneratie, wat houdt het in?
Met leadgeneratie worden alle activiteiten bedoeld waarmee je als bedrijf in contact kunt komen met potentiële klanten. Met uiteraard als doel om ze vervolgens te laten converteren. Voor het ene bedrijf betekent converteren daadwerkelijk dat een potentiële klant iets gekocht moet hebben, voor een ander betekent converteren dat een potentiële klant zich bijvoorbeeld heeft aangemeld voor een webinar. Een website met een contactformulier kan bijvoorbeeld ook al een mooie vorm zijn om leads te genereren. Vooral in de zakelijke markt (B2B) duurt het beslissingsproces langer en loont het om hier een funnel op te tuigen en dus goed het proces in kaart te hebben!

Leadgeneratie, hoe werkt het dan?
Okey, daar gaan we! Om met leadgeneratie te starten is het belangrijk om na te denken wie je doelgroep is. Wie wil je precies bereiken? Kun jij jouw doelgroep bijvoorbeeld opsplitsen in bepaalde segmenten of functietypes? Het bepalen van je doelgroep noemen we ook wel het opstellen van een buyer persona. Wie is nu jouw ideale doelgroep en hoe ziet dit profiel er exact uit? Denk bijvoorbeeld aan de winkelformule Gamma; zij verkopen gereedschap aan klussers maar daarentegen ook meer en meer meubels en accessoires aan huisvrouwen tussen de 30 en 45 jaar. Als je deze verschillende buyer persona’s in beeld hebt, ben je in staat om je boodschap ook af te stemmen op deze verschillende buyer persona's. Zo kun je heel gericht gaan targetten. Want ja, we begrijpen allemaal dat de behoefte van de klussers verschillen van de wensen van de huisvrouwen. Dus dan is het wel zo slim om ze ook met een andere boodschap te benaderen ;)  

Weet je waar zij behoefte aan hebben? Hoe kan jij ze helpen? Waar liggen hun uitdagingen? Hoe scherper je dit in kaart brengt, hoe beter leadgeneratie werkt!
Yessssss, tijd om de wereld te laten zien dat je er bent. Want je weet inmiddels precies wat je op welke manier moet gaan communiceren aan welke doelgroep! Maar hoe ga je dit precies doen?
Begin daarbij met het goed inrichten van je eigen kanalen, je kunt namelijk wel direct Google Adwords inkopen of met een Sponsored Campaign beginnen op Social Media, maar als potentiële klanten vervolgens op je website komen en daar afhaken omdat het niet aan hun verwachtingen voldoet, dan heb je je geld voor niks uitgegeven. En dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Dus start bijvoorbeeld met je eigen website. En stel jezelf de volgende vragen: 

    • Heb je een aparte landingspagina voor je verschillende buyer persona’s? In het geval van  Gamma wil je namelijk de huisvrouwen laten landen op een pagina die speciaal voor hen is ingericht. Je wilt ze inspireren met een boodschap die aansluit bij hun behoefte en je wilt ze inspireren met mooie beelden van meubels en assecoires. Het is natuurlijk funest als ze dan op een gereedschapspagina terecht komen en de weg kwijt raken. Weg koopbehoefte. Zonde dus. 
    • Vervolgens wil je dat bezoekers iets aanschaffen of bijvoorbeeld hun gegevens achter laten, dit laatste noemen we profiling. Dit kan op verschillende manieren. Als voorbeeld nemen we even onszelf (Sticky Marketing) als voorbeeld. Wij hebben bijvoorbeeld een quickscan op onze website staan zodat we met jou in contact kunnen komen en blijven.  Als je onze quickscan invult (jah, doe dat direct even na het lezen van deze blog) krijg je een persoonlijk advies op gebied van marketing, in ruil voor je emailadres. Dat is onze ‘leadmachine’. Als je je aanmeldt krijg je af en toe een inspirerende mail met tips & tricks en hopen we dat je ooit onze klant wordt. Dus meld je snel aan, al is het maar om de leadflow te kopiëren (beter goed gejat dan slecht bedacht tenslotte)!
    • Zo kun je binnen je website allerlei touchpoints bedenken. Touchpoints zijn contactmomenten tussen jou en je bedrijf. Vanaf de eerste kennismaking tot ‘klant worden’, zijn er vaak verschillende contactmomenten in te bouwen.  In marketing noemen we dit leadgeneratie oftewel een salesfunnel. Zo zorg je dat je in contact blijft met je doelgroep en dat hij/zij als het moment daar is, ook daadwerkelijk jouw product koopt of jouw dienst gaat afnemen, bingo!

    Uiteraard valt er nog veel meer over te vertellen, maar we willen je ook niet overladen met informatie. Kijk vooral eens rond op de website en als je specifieke vragen hebt, laat het ons dan gerust weten. We sparren graag met je en we schrijven ook met liefde een volgende blog over een onderwerp waar jij meer over wilt weten.

    "Laat die leads maar binnen stromen!"

    Geschreven door: Lotte Schram

    Deel dit bericht:

    Samen online impact maken?

    Wij helpen je snel en concreet op weg! Let's rock!

    "Sticky marketing owners Lotte & Meike aan het ping-pongen voor ideeën" Samen online impact maken? Sticky Marketing helpt je

    Even koffie drinken samen?

    Heb je vragen of wil jij graag onze hulp bij jouw bedrijf sticky maken? Neem dan contact met ons op en we zullen de mogelijkheden bespreken.

    Contact

    +31 35 20 14 794

    (Bereikbaar tussen 08:30 en 18:00 uur)

    info@stickymarketing.nl

    Volg ons

    Op de hoogte blijven?

    De laatste weetjes, trends, tips & tricks altijd in je mail door jezelf aan te melden.