Wij krijgen bij Sticky Marketing vaak de vraag van bedrijven hoe hun naamsbekendheid kan worden verhoogd. Een terechte vraag, want er zijn nog zoveel mooie oplossingen & producten op de markt die helaas nog totaal onbekend zijn bij de doelgroep. Hoe kan dat nou? Het antwoord daarop is vrij simpel: als je niet consistent & duidelijk je boodschap vertelt, dan kun je ook niet verwachten dat mensen jouw diensten kennen. Kortom: start met het verspreiden van jouw bedrijfsverhaal!
Om je naamsbekendheid te verhogen, raden we je aan om te beginnen bij de basis:
Bovenstaande acties vormen de basis voor een duidelijke marketing-communicatie strategie. Het is wat ons betreft het enige goede startpunt. Als je bovenstaande namelijk niet spot-on hebt geformuleerd, kun je communiceren wat je wil maar dan zal het nooit aankomen. En dat is natuurlijk zonde van je tijd én je marketing euro.
Lets go! Nu je weet wat je gaat vertellen aan welke doelgroep, zijn er een aantal manieren om consistent te werken aan je naamsbekendheid.
1. Communiceer via Social Media.
Bedenk op welk platform jouw doelgroep te vinden is en zorg dat je minimaal 1x per week iets van je laat horen op dit platform. Maak hierbij gebruik van contentpijlers zodat je een mooie balans hebt in jouw communicatie. Hou hierbij altijd je doelgroep in gedachten. Hoe kun je hem inspireren, informeren of activeren?
2. Paid advertenties via Social Media
Naast het creëren van organische (niet betaalde) content, is het slim om in dit stadium gebruik te maken van specifieke online campagnes die gericht zijn op jouw doelgroep(en). Puur op het creëren van naamsbekendheid. Bij campagnes gericht op naamsbekendheid gaat het echt om storytelling. Hoe vaker jouw doelgroep in contact komt met jouw organisatie, hoe groter de kans dat ze aan jou denken als ze een aankoop overwegen. En dat is precies je bedoeling toch? Top of mind zijn!! Lanceer dus bijvoorbeeld campagnes op Insta, Facebook, TikTok of LinkedIn. Uiteraard afhankelijk van waar jouw potentiële klanten zich bevinden. Met dit soort campagnes kun je precies jouw doelgroep aanspreken doordat je heel nauwkeurig je audience kunt formuleren. Denk aan locatie, leeftijd, geslacht, functie titels, industrie, interesses. Superhandig!
3. Maak gebruik van Google Display
Naast betaalde campagnes op Social Media, is Google Display ook een slimme manier om snel een grote groep van je doelgroep aan te spreken. Net als bij punt 2 kun je hier heel gericht targetten. Met Google Display maak je een aansprekende banner advertentie die getoond wordt bij bepaalde websites. Je kunt selecteren waar je je advertentie wil tonen. En dit is uiteraard weer afhankelijk van je doelgroep.
4. Ben aanwezig waar je doelgroep ook is
Bovenstaande tips zijn meer online ingestoken, maar wellicht is er ook wel een evenement of congres waar jouw doelgroep elk jaar aanwezig is. Zorg dan dat je daar ook bent, bijvoorbeeld als spreker of met een stand. Maar wie weet kan je wel sponsor worden en overal zorgen voor spot on flyers en bannermateriaal op de locatie?
Zo. Ben je klaar om te starten en eindelijk je naamsbekendheid te verhogen? Heel veel succes! En mocht je hulp nodig hebben, trek dan gerust aan de bel. Bij Sticky staan we klaar om je te helpen!
Geschreven door: Sticky Marketing
Wij helpen je snel en concreet op weg! Let's rock!
(Bereikbaar tussen 08:30 en 18:00 uur)
Kerkstraat 30A
1404 HJ Bussum