Podcasting is de afgelopen jaren enorm gegroeid en bied je als bedrijf een unieke kans om je doelgroep op een vernieuwende, inhoudelijke manier te bereiken. Maar wat houdt adverteren tijdens een podcast precies in? Wat zijn de mogelijkheden en kosten? En voor welk type bedrijven is het interessant? In dit artikel leggen we alles uit wat je moet weten over podcastadvertenties.
Toename van Podcast Luisteraars
De populariteit van podcasts is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Volgens recente studies luisteren meer dan 50% van de mensen wereldwijd naar podcasts, met een groeiende luisterintensiteit. Luisteraars besteden gemiddeld maar liefst 6 uur per week aan het beluisteren van podcasts, wat aantoont dat deze vorm van content steeds meer de voorkeur krijgt boven andere media. Deze toename biedt dus echt kansen om je boodschap te verspreiden via een medium dat steeds meer mensen bereiken! Heb jij deze optie goed overwogen?
Wat houdt Podcast adverteren In?
Podcast adverteren houdt in dat een bedrijf betaalt om zijn boodschap te laten horen tijdens een podcastaflevering. Dit kan op verschillende manieren:
Daarnaast zijn er mogelijkheden voor gesponsorde content, waarbij de host van de podcast het product of de dienst van een bedrijf bespreekt, wat vaak als zeer authentiek en betrouwbaar wordt ervaren.
Wat zijn de kosten?
De kosten van podcastadvertenties variëren en zijn afhankelijk van verschillende factoren. Denk dan bijvoorbeeld aan de populariteit van de podcast, de lengte van de advertentie en het type advertentie. Gemiddeld kunnen de kosten variëren van €18 tot €50 per duizend luisteraars (CPM). Dit betekent dat een podcast met 10.000 luisteraars tussen de €180 en €500 per aflevering kan kosten.
Wat levert het op?
Podcastadvertenties hebben een aantal unieke voordelen:
Voor welk type bedrijven?
Podcastadvertenties zijn bijzonder geschikt voor bedrijven die zich richten op specifieke doelgroepen en nichemarkten. Dit kunnen technologiebedrijven zijn, aanbieders van onlinediensten, lifestylemerken, educatieve platforms maar eigenlijk op elk vlak waar behoefte is om meer inhoudelijk over te vertellen aan de luisteraar. Tip: bekijk zelf eens de podcast thema's binnen Spotify om een beeld te krijgen bij de thema's en onderwerpen, zo kun je bekijken of hier iets relevants bij zit wat aansluit bij jouw producten of diensten.
Hoe werkt het?
Het proces van adverteren in een podcast is eenvoudig:
Conclusie
Adverteren tijdens een podcast biedt een unieke kans voor jouw als bedrijf om op een authentieke en effectieve manier in contact te komen met je doelgroep. Met de juiste strategie kunnen podcastadvertenties een waardevolle toevoeging zijn aan je marketingmix.
Kun je wel wat hulp en advies gebruiken voor een podcast of andere marketingstrategieën? Neem gerust contact met ons op!
Geschreven door: Sticky Marketing
Wij helpen je snel en concreet op weg! Let's rock!
(Bereikbaar tussen 08:30 en 18:00 uur)
Kerkstraat 30A
1404 HJ Bussum