Afgelopen week mochten wij weer een marketing workshop verzorgen voor de Gemeente Amsterdam. De ondernemers die zich aanmelden, zijn vaak pas net begonnen met hun business en hebben meestal weinig tot geen budget om te besteden aan marketing. Toch willen ze hun plek veroveren in een vaak al volle markt. Maar hoe doe je dat?
De workshop – Marketing Strategie
Onze workshop helpt deze ondernemers met precies dat vraagstuk: hoe kun je met slimme en concrete marketingacties toch resultaat boeken, zonder al te veel budget? Natuurlijk behandelen we de traditionele marketingstappen, zoals het bepalen van je doelgroep, je waardepropositie en je concurrentieanalyse, maar we focussen vooral op praktische en direct toepasbare tips. Twee hiervan vind je onderaan deze post.
In kleine groepen van 10-15 deelnemers, duiken we per ondernemer in zijn of haar business. We proberen zo veel mogelijk specifieke adviezen te geven, afgestemd op hun unieke situatie, producten of diensten. Het is iedere keer weer bijzonder om te zien hoe creatieve ideeën naar boven komen en hoe ondernemend deze groep is, vaak met unieke verhalen en verrassende invalshoeken.
Onwijs leuk om elke keer weer met een nieuwe groep startende ondernemers het diepe in te duiken. De energie en het enthousiasme van de deelnemers in combinatie met alle verschillende ondernemersverhalen zorgt ervoor dat wij altijd weer met een boost aan eigen nieuwe inspiratie naar huis gaan. Van duurzame kledingmerken, restaurants in Amsterdam tot niche e-commercebedrijven, er is altijd een nieuwe frisse blik.
2 van de tips die aan bod kwamen waren:
1. Slim gebruik maken van social media, dus zonder betaalde advertenties. Richt je op organische groei door waardevolle en consistente content te delen. Denk aan het laten zien van je product of dienst in actie, het delen van klantverhalen, of het geven van tips binnen jouw vakgebied. Gebruik relevante hashtags en tag andere lokale bedrijven of influencers in je regio om je zichtbaarheid te vergroten. Interactie is key: reageer actief op reacties en zoek de dialoog met je volgers.
2. Werk samen met andere lokale bedrijven; Een partnership kan variëren van het delen van elkaars producten of diensten op social media tot het organiseren van een gezamenlijke workshop of evenement. Dit helpt je niet alleen om nieuwe doelgroepen te bereiken, maar ook om kosten te delen. Plus, door een netwerk op te bouwen met andere ondernemers, kun je elkaar blijven versterken en leer je van elkaar. 2 weten tenslotte meer dan 1!
Zit jij als startende ondernemer ook te broeden op hoe je met weinig middelen impact kunt maken? Wij helpen je heel graag met praktische handvatten om direct aan de slag te gaan. Klik hier om contact op te nemen.
Geschreven door: Sticky Marketing
Wij helpen je snel en concreet op weg! Let's rock!
(Bereikbaar tussen 08:30 en 18:00 uur)
Kerkstraat 30A
1404 HJ Bussum