2240345 Sticky Marketing  content 28 03 Overzicht
Inspiratie

10 effectieve strategieën voor B2B Leadgeneratie en het verkrijgen van meer klanten 

In de competitieve wereld van B2B-marketing is het genereren van waardevolle leads en het aantrekken van nieuwe klanten super belangrijk voor het succes van je bedrijf. Met de juiste strategieën voor leadgeneratie kun je dit bereik enorm vergroten, omzet verhogen en je marktaandeel versterken. In dit artikel delen we 10 effectieve strategieën voor B2B leadgeneratie en het verkrijgen van meer klanten. We snappen best dat het wellicht begint te duizelen, er zijn tenslotte meerdere wegen die naar Rome leiden. Ons advies: begin gewoon! Kies 1 startpunt, leer daarvan en bouw van daaruit verder. 

1. Optimaliseer je website voor leadgeneratie
Een goede geoptimaliseerde website is de kern van succesvolle online leadgeneratie. Zorg ervoor dat je website gebruiksvriendelijk is, een duidelijke customer journey heeft met Call to Actions (CTA's) zoals bijvoorbeeld 'vraag demo aan’ of 'neem contact op met ons’ of 'download ons e-book'. Bedenk dus goed welke potentiële klantgroepen er op je website komen, herkennen zij zich goed in je communicatie? Is er de mogelijkheid om tot actie over te gaan en biedt de website relevante inhoud die potentiële klanten aanspreekt? 

2. Maak gebruik van contentmarketing
Contentmarketing is een krachtige manier om leads te genereren en je expertise te laten zien. Creëer waardevolle content zoals blogposts, whitepapers, e-books en webinars die relevant zijn voor je doelgroep en die hen helpen bij het oplossen van hun problemen. Zo bouw je aan je autoriteit en thoughleadership! Het werken met een contentkalender en contentpijlers zijn daarbij heel prettig. Hier vind je een voorbeeld van een contentkalender, die hoef je alleen nog maar zelf in te vullen, handig toch! 

3. Gebruik Social Media effectief
Social Media is natuurlijk essentieel voor het aantrekken van leads en het vergroten van je klantenbestand. Gebruik platforms zoals LinkedIn, Instagram, Facebook of TikTok om waardevolle inhoud te delen, betrokkenheid op te bouwen en relaties op te bouwen met potentiële klanten. Hierin kun je jezelf als merk of bedrijf echt laten zien! Ook juist de persoonlijke touch van je organisatie kun je op Social Media heel goed laten zien, bijvoorbeeld een bedrijfsuitje of nieuwe collega's die zijn gestart.  

4. Investeer in zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Een goede SEO-strategie kan je helpen om organisch verkeer naar je website te trekken en meer leads te genereren. Optimaliseer je website met relevante zoekwoorden en vergeet daarbij ook niet om je afbeeldingen te voorzien van een relevant keyword. Vooral als je een website hebt met veel afbeeldingen, kun je hier heel veel extra traffic mee krijgen als je dit de juiste naam meegeeft aan de achterkant van je website (CMS). Dit alles zorgt ervoor dat je beter vindbaar bent op relevante zoekwoorden en zal je online zichtbaarheid vergroten. 

5. Maak gebruik van advertising
Advertenties kunnen een snelle en effectieve manier zijn om leads te genereren en je klantenbestand uit te breiden. Vooral voor een tijdelijke actie of als je net gestart bent met je business kan dit voor een enorme boost zorgen! Maak gebruik van platforms zoals Google Ads en LinkedIn Ads om gerichte advertenties te maken die potentiële klanten aanspreken. Bij Google kun je inkopen op relevante keywords waarop je wil dat als mensen daarop zoeken, jouw website bovenaan komt te staan. Bij LinkedIn kun je op bepaalde profielen inkopen, je kan er dan bijvoorbeeld voor zorgen dat jouw campagne (waarin je een ICT oplossing wilt verkopen) aan 'ICT manager’ wordt getoond die in bedrijven werken die groter zijn dan 50 medewerkers. Je kan dus heel gericht inkopen en je product of dienst aanbieden aan potentiële klanten! 

6. Bied gratis proefperiodes of demo's aan

Het aanbieden van gratis proefperiodes of een demo van je producten of diensten kan een effectieve manier zijn om leads te genereren en potentiële klanten te overtuigen om met je in zee te gaan. Vooral in B2B waarbij het beslisproces vaak wat langer is kan dit heel slim zijn. Bedrijven willen dan niet direct een dienst aanschaffen, maar zijn wel benieuwd. Een demo of een gratis proefperiode kan dan de stap zijn naar een betaald model! 

7. Implementeer marketing automation
Marketing automation tools kunnen je helpen om leads te nurturen en hen door de sales funnel te begeleiden. Als je organisatie van dusdanige omvang is en er genoeg potentie in de markt is, dan kan het heel slim zijn om met marketing automation aan de slag te gaan. Hiervoor dien je de customer journey van jouw doelgroep uit te tekenen en alle touchpoints in kaart te brengen. Als je dat weet kan je een ideale leadflow uitwerken gekoppeld aan e-mailmarketing, lead scoring en gepersonaliseerde content. Zo zorg je ervoor voor optimale betrokkenheid van leads en vergroot je de kans op conversie! 

8. Organiseer webinars en evenementen
Webinars en evenementen zijn uitstekende mogelijkheden om je expertise te tonen en potentiële klanten te betrekken. Organiseer educatieve webinars en live evenementen die relevant zijn voor je doelgroep en hen helpen bij het oplossen van hun problemen. De ervaring leert dat na het volgen van een webinar je vaak met meer vragen naar huis gaat, heel goed, want er is daarmee een zaadje gepland! In ruil voor deelname vraag je uiteraard een emailadres of andere relevante datapunten. Die kun je gebruiken om je marketing automation flow mee in te richten. Na het webinar kun je bijvoorbeeld nog een mail sturen 'wil je meer informatie of een demo inplannen'. 

9. Werk samen
Partnerships met complementaire bedrijven kunnen een effectieve manier zijn om nieuwe leads te bereiken en je klantenbestand uit te breiden. Werk samen aan co-marketinginitiatieven of gezamenlijke evenementen om je bereik te vergroten. Soms heb je zelf nog niet het bereik, dan kan het heel slim zijn om aan te sluiten bij een bestaand evenement of samen te werken met een partner met wel al een groot bereik.  

10. Meet en optimaliseer je resultaten
Het meten van de prestaties van je leadgeneratie-inspanningen is essentieel om te begrijpen wat wel en niet werkt. Gebruik analytics tools om de effectiviteit van je strategieën te volgen en optimaliseer je aanpak op basis van de verkregen inzichten. Zelf werken wij voor veel klanten met een allround marketing dashboard, hierin kun je de gehele marketingfunnel in 1 oogopslag zien en weet je dus exact wat waaraan bij draagt. 

Door deze 10 strategieën voor B2B leadgeneratie te implementeren, kun je meer leads genereren, je klantenbestand uitbreiden en je omzet verhogen. Blijf experimenteren, leren en optimaliseren om het meeste uit je leadgeneratie-inspanningen te halen! Superleuk vinden wij, zo zorg je steeds meer voor dat sneeuwbaleffect! 

Wil je meer weten over leadgeneratie en het verkrijgen van meer klanten voor jouw bedrijf? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek! Ja, wij hebben een contactpagina en ook enkele leadgen formuliertjes op onze websites geïntegreerd, dus hopelijk ervaar je een goede customer journey:) 

2240345 Sticky Marketing  content 28 03 LinkedIn

Geschreven door: Sticky Marketing

Deel dit bericht:

Terug naar overzicht
Samen online impact maken?

Wij helpen je snel en concreet op weg! Let's rock!

"Sticky marketing owners Lotte & Meike aan het ping-pongen voor ideeën" Samen online impact maken? Sticky Marketing helpt je

Contact

+31 35 20 14 794

(Bereikbaar tussen 08:30 en 18:00 uur)

info@stickymarketing.nl

Kerkstraat 30A
1404 HJ Bussum

Op de hoogte blijven?

De laatste weetjes, trends, tips & tricks altijd in je mail door jezelf aan te melden.

Volg ons