Time flies when you are having fun! Een belangrijke reden van die fun is waarschijnlijk ook dat wij ons oprecht een directe marketingcollega hebben gevoeld de afgelopen tijd. Alweer 1,5 jaar geleden begonnen wij met de opdracht bij bol. We hadden als doel om alle adverteerders van bol te informeren over de overgang naar de nieuwe sponsored products omgeving.
Wat begon met een aantal testpilots onder kleine groepen adverteerders, groeide al snel uit tot diverse grote groepen die we meenamen in deze transisite.
Hoe zag dit project er voor ons uit?
We nemen je graag mee in dit project en geven je in deze blog een kijkje in onze werkzaamheden.
Je moet je voorstellen dat de adverteerders kant van bol, zo ongeveer 10.000 actieve adverteerders kent. De producten die je kunt kopen op het platform van bol, zijn deels gesponsord. Want alle aanbieders (adverteerders) willen natuurlijk zoveel mogelijk producten verkopen via de online winkel. Maar hoe zorg je nu als adverteerder dat je campagnes voor de diverse producten goed lopen? Precies, daar is een speciale adverteerders omgeving voor gemaakt. Tot voorkort maakte bol hierbij nog gebruik van een externe omgeving. Maar om sneller te kunnen schakelen, beter te kunnen inspelen op de wensen van de adverteerders en dus de optimale experience te kunnen bieden, heeft bol besloten om deze adverteerders omgeving zelf te maken. En daar komt qua techniek natuurlijk heel veel bij kijken, maar ook qua communicatie. En daar komen wij in beeld! Aan ons de opdracht om al die verschillende soorten adverteerders langzaam te informeren over de veranderingen die zij konden verwachten. Een behoorlijke klus!
Dit project kende allereerst een aantal fases: Alpha, Beta, General Available Fase 1 en Genearal Available Fase 2. Haha, dat was nogal wat! Per fase namen we een steeds grotere groep adverteerders mee in de overgang naar de nieuwe omgeving. Leren van de adverteerders zelf was hierbij vooral bij de eerste fases een cruciaal onderdeel. Op basis van de feedback van de adverteerders konden wij namelijk zowel de tool als de communicatie eromheen zo goed mogelijk aanpassen. Altijd met als doel om de overgang zo smooth mogelijk te laten verlopen.
Elke fase bestond daarbij uit een aantal onderdelen.
Bij de overgang komt ontzettend veel kijken en daarom was het cruciaal om de adverteerders goed aan de hand mee te nemen. Dus voordat we aan de slag gingen met het maken van relevante content en dergelijke, hebben we eerst een communicatieplan gemaakt. Wat was de ideale manier om die enorme hoeveelheid partners op een goede manier te onboarden? En niet onbelangrijk, welke risico’s waren er ook te verwachten en hoe zouden we vanuit marketingcommunicatie daar dan weer mee omgaan. Onwijs tof om voor zo’n belangrijk project over na te denken.
Voor elke fase hadden we een vast aantal onderdelen bedacht en ingericht:
Bovenstaande was in grote lijnen de aanpak. Om ervoor te zorgen dat we alle adverteerders konden bereiken, hebben we verschillende mailings per doelgroep gemaakt. We hebben in totaal wel meer dan 50 mailings opgesteld en verzonden. Binnen de doelgroep adverteerders waren er namelijk weer subgroepen opgedeeld, die allemaal nét een andere boodschap nodig hadden.
Afronding project
Inmiddels zijn alle adverteerders over gezet naar de nieuwe omgeving en alle partners zijn geinformeerd! Onze job zit erop! Yeahhh...alhoewel ook wel jammer uiteraard. We hopen dat we snel weer met een andere opdracht mogen helpen!
Wellicht heb jij vanuit je bedrijf wel kennis & handjes nodig? Bel ons gerust
Geschreven door: Sticky Marketing
Wij helpen je snel en concreet op weg! Let's rock!
(Bereikbaar tussen 08:30 en 18:00 uur)
Kerkstraat 30A
1404 HJ Bussum