Tegenwoordig kan je geen blog meer lezen, zonder dat het over AI gaat. Het is dé nieuwste online ontwikkeling, waar we echt niet meer omheen kunnen. De één die vindt het een mooie ontwikkeling, de ander vindt het maar niks. Wij zien vanuit marketingperspectief veel mogelijkheden en voordelen. Wij delen daarom graag de nieuwste trends op het gebied van AI. Mark our words…. jij wordt vast net zo enthousiast als dat wij zijn.
1. ABM (Account-Based Marketing) met AI
Beeld je even in: je hebt een superpower waarmee je kan voorspellen welke klanten het waarschijnlijk het meest geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Dat zou het leven makkelijk maken toch? Nou met AI kan dat nu! Door slimme analyses kan je specifieke bedrijven identificeren die kansrijk zijn om met jou samen te werken. Hier kan je dus hartstikke goed op inspelen door super coole, gepersonaliseerde campagnes te maken. Vanuit een Facebook paid campagne wordt er bijvoorbeeld gekeken welke prospects het meest op jouw advertentie klikken, daar wordt een look-a-like audience bij gezocht en vervolgens wordt je advertentie aan diezelfde doelgroep getoond die het beste converteert.
2. Voorspellende analyses voor leadgeneratie
Met AI kan je als bedrijf de historische gegevens van jouw klanten analyseren en daarmee patronen en trends te herkennen. Zo leer jij je klant nog beter kennen weet je precies waar hun behoefte ligt, nog voordat ze het zelf doorhebben. En zo zorg je er dus voor dat je leads weet te creëren die er écht toe doen.
3. Conversational marketing
Conversational marketing wordt steeds belangrijker voor bedrijven die directe interactie met hun klanten willen. AI-gestuurde chatbots en virtuele assistenten worden steeds slimmer. Ze kunnen alle vragen die jouw klanten hebben, snel en efficiënt afhandelen, gepersonaliseerde aanbevelingen doen en zelfs transacties voltooien, allemaal in real-time. Door conversational marketing kun jij al bedrijf veel meer persoonlijke klantervaringen bieden. En dat zorgt weer voor een goede relatie met jouw klant. Win win, wat ons betreft dus. Bovendien scheelt het veel tijd en kan dit veel onnodige tijd schelen voor bijvoorbeeld je klantenservice.
4. Visuele zoekopdrachten
Door de nieuwste technologieën wordt het mogelijk om met afbeeldingen je zoekopdracht uit te voeren. Dit opent een wereld aan nieuwe mogelijkheden. Jij kan nu met je product of dienst adverteren via visuele platforms zoals Pinterest en Instagram. Zo bereik je een nieuwe doelgroep én vergroot je je online zichtbaarheid.
5. Optimalisatie van advertentiecampagnes
AI kan worden gebruikt om advertentiecampagnes te optimaliseren door automatisch biedingen aan te passen, advertentie-indelingen te testen, en de prestaties van advertenties te analyseren in real-time. Dit kan resulteren in een hogere ROI (Return on Investment) voor marketinguitgaven en een betere algehele effectiviteit van advertentiecampagnes. Dat is wat je wilt toch!
6. Marktonderzoek en trendanalyse
AI kan grote hoeveelheden gegevens analyseren uit diverse bronnen, zoals sociale media, online forums en nieuwsartikelen, om inzicht te krijgen in markttrends, sentimenten en concurrentieanalyse. Dit stelt marketeers in staat om hun strategieën aan te passen aan veranderende marktomstandigheden en concurrentievoordeel te behalen.
Wat ons betreft dus zeker interessant om als marketeer mee te experimenteren, maar we zijn heel benieuwd: ben je inmiddels net zo enthousiast als dat wij zijn?
Kan je wel wat hulp gebruiken? Geef ons een belletje. Wij denken graag met je mee!
Geschreven door: Sticky Marketing
Wij helpen je snel en concreet op weg! Let's rock!
(Bereikbaar tussen 08:30 en 18:00 uur)
Kerkstraat 30A
1404 HJ Bussum