Sticky Marketing content 01 oktober Overzicht
Inspiratie

6 Tools voor krachtige teksten

6 Handige tools voor het schrijven van een pakkende tekst 

We schrijven wat af: blogs, websites, nieuwsbrieven en natuurlijk op alle socials. Maar hoe zorg je ervoor dat je teksten ook écht gelezen worden? Na urenlang zwoegen op die perfecte webtekst, zie je in Analytics tot je schrik dat iedereen binnen 12 seconden afhaakt... Daarom geven we je 6 handige tools om je teksten te verbeteren. 

  1. De zaag: Kort is krachtig. Korte woorden lezen makkelijker. Kies voor ‘nu’ in plaats van ‘momenteel’, of ‘maken’ in plaats van ‘realiseren’. Maar pas op, niet te veel! Te korte teksten kunnen soms té simpel overkomen. 
  2. De schaar: Voor zinnen van meer dan 12 woorden, gebruik de schaar! Zijn er overbodige woorden? Knip ze eruit. Kan je een komma door een punt vervangen? Doen! Houd er wel rekening mee dat te veel knippen je tekst ‘hakkerig’ maakt. Zoek de balans. 
  3. De stofzuiger: Verwijder overtollige rommel. Vooral bij je eigen tekst lastig, maar bij die van anderen een stuk makkelijker 😉 Wat bedoelen we met rommel? Zinnen die wel kloppen, maar niets toevoegen. Zoals: “Je krijgt een marktconform salaris, passend bij jouw opleiding en ervaring.” Goed, maar wat zegt het echt? Rommel is subjectief, dus bespreek dit regelmatig met iemand anders en pas je 'rommelradar' aan. 
  4. Het lijstje: Heb je een lange tekst met veel subonderwerpen? Zonder tussenkopjes of bulletpoints maak je het je lezer extra moeilijk. Wij gebruiken hier nummers, zo weet je dat je bijna aan het einde bent 😉 Let wel op dat je niet te veel punten maakt. Gebruik desnoods de stofzuiger, of wissel af met een quote, video of infographic. 
  5. Het vijltje: Haal nog net even die scherpe randjes weg. Een woord dat op een nieuwe regel valt of een zin die nét niet lekker loopt? Prima om te doen, maar niet elke verfijning is een verbetering. Zet je content liever snel op 80% live en leer van je gebruikers, dan eindeloos pielen voor die 100% perfectie – die vaak alleen in je eigen hoofd bestaat. 
  6. De gereedschapskist: Een schaar vind je sneller in een geordende gereedschapskist dan in een rommella. Dat geldt ook voor je tekst. Breng structuur aan en maak je informatie makkelijk vindbaar. Bijvoorbeeld door:

Investeren in een goede gereedschapskist, vinden wij het meest effectief. Een lange tekst die ook nog eens lang óógt, schrikt een deel van je lezers af voordat ze één woord hebben gelezen. Begin daarom altijd met structuur en overzicht. Wat kan er in een lijstje? Waar kan je beter beeld inzetten?  

Ben je helemaal enthousiast geworden en klaar om te starten? Veel plezier en succes! Binnenkort komen we weer bij je in de lucht over hoe je de tekst ook nog eens SEO proof maakt. Maar, daarover later meer! 

 Oh, en mocht je trouwens toch wat hulp kunnen gebruiken, trek dan uiteraard bij ons aan de bel. Bij Sticky staan we klaar om je te helpen!   

Geschreven door: Sticky Marketing

Deel dit bericht:

Terug naar overzicht
Samen online impact maken?

Wij helpen je snel en concreet op weg! Let's rock!

"Sticky marketing owners Lotte & Meike aan het ping-pongen voor ideeën" Samen online impact maken? Sticky Marketing helpt je

Contact

Algemeen:
+31 35 20 14 794

Lotte: 
+31 6 23 98 42 77

Meike: 
+31 6 51 57 17 94  

(Bereikbaar tussen 08:30 en 18:00 uur)

info@stickymarketing.nl

Kerkstraat 30A
1404 HJ Bussum

Op de hoogte blijven?

De laatste weetjes, trends, tips & tricks altijd in je mail door jezelf aan te melden.

Volg ons