Inspiratie

In 4 stappen een online meetplan 

In 4 stappen een online meetplan 

Wil je aan de slag met online campagnes of ben je al enige tijd bezig en vraag je je zelf af of deze campagnes ook wel echt effectief zijn? Misschien weet je al best veel maar is je data bijvoorbeeld niet gekoppeld aan je website? Ook dat is namelijk heel wenselijk om te weten. Want wellicht scoort jouw campagne onwijs goed en zorgt het voor heel veel traffic naar je site, maar haken de mensen daar vervolgens af omdat de landingspagina niet goed is.  

Kortom, het juiste moment om aan de slag te gaan! En om alles inzichtelijk te maken, zodat je exact weet wat je marketing euro oplevert. In 4 stappen heb je een helder meetplan! Wij nemen je graag mee in onze aanpak en geven handige tips. 

1. Doelstellingen 

Voordat we campagnes of leadfunnels gaan inrichten voor klanten is onze eerste vraag altijd: wat zijn je bedrijfsdoelstellingen en welke KPI’s hangen daarachter waar we op kunnen sturen? Niet elk bedrijf heeft dit helder, toch helpt het enorm om een campagne goed in te richten en te kunnen sturen. Zo kunnen we namelijk ook echt bepalen of de campagne succesvol is of niet? Zijn je doelstellingen gericht op merklading en awareness of op het genereren van leads? Twee compleet verschillende doelstellingen die voor een compleet andere campagne zorgen namelijk! Als je dit scherp hebt kun je gerichter nadenken over het doel van je campagne, website of marketing aanpak. Duidelijke doelen helpen je om een slimme tactiek te bepalen! 

2. Strategie & aanpak 

Als de doelstellingen helder zijn dan wil je de strategie gaan bepalen om de doelstellingen te bereiken. Even een voorbeeld vanuit ons bedrijf Sticky Marketing, wij hebben als strategie bijvoorbeeld: verkopen van onze digital marketingdiensten en bedrijven inspireren op gebied van digital marketing. Vervolgens hoort hier een aanpak bij (oftewel een tactiek) om dit te bereiken. Bij ons is dit: maken van een afspraak voor kennismaking via onze website en het delen van inspirerende blogs & artikelen via social media. 

3. Customer journey en KPI’s

Vervolgens is het van belang om een matrix in te richten en hier KPI’s voor te bepalen. Kritische succesfactoren kun je het beste bepalen per fase in de customer journey. Wij werken zelf met het Google model: See, Think, Do, Care. 

  • See: in deze fase bevinden zich mensen die zich bewust worden van jouw product of dienst. Dit zijn mensen die in de toekomst mogelijk geïnteresseerd kunnen zijn om met jouw bedrijf zaken te doen. KPI voorbeelden: aantal pagina’s per maand, aantal likes 
  • Think: mensen die zich in deze fase bevinden, overwegen om (op termijn) zaken met je te gaan doen. Soms is deze fase heel kort, maar de overwegingsfase kan ook maanden of jaren duren. KPI voorbeelden: aantal brochures gedownload, aantal inschrijvingen nieuwsbrief 
  • Do: in deze fase zijn mensen bereid om  een aankoop te doen. Oftewel: dit is de conversiefase. KPI voorbeelden: aantal offerte aanvragen, aantal demo aanvragen 
  • Care: dit is in feite de after sales fase. In deze fase wil je dat mensen tevreden zijn en dit ook laten blijken. KPI voorbeelden: herhaal aankopen of cross and up sell, aantal positieve / negatieve reviews etc 

Vervolgens is het belangrijk dat je alles SMART formuleert, zodat het echt meetbaar wordt! Yes, nu kun je gaan starten! 

5. Inrichten & bijsturen

In deze laatste fase ga je bovenstaande goed inrichten en vervolgens bijsturen. Dat is dus het leuke van online marketing! Start bijvoorbeeld met een campagne op LinkedIn en kijk wat deze qua traffic oplevert op je website. Wat doet de bezoeker vervolgens op jouw website? Is je landingspagina afgestemd op je campagne en toont de bezoeker het gewenste gedrag? Bijvoorbeeld een brochure downloaden of contact opnemen voor een demo?  

Daarbij kan Google Analytics enorm goed helpen, maar gebruik ook UTM codes per campagne zodat je alles goed per campagne kunt meten. Zo weet je echt wat werkt en waar je bijvoorbeeld nog op moet bijsturen, leuk toch! 

Sta jij te popelen om lekker gericht aan de slag te gaan met het inzetten van online marketing en wil je graag aan de hand van een online meetplan aan de slag? Neem dan even contact op, we kunnen je helpen met het formuleren van een concreet plan, maar ook met het opzetten en lanceren van je campagnes als dat nodig is. We praten graag met je over de mogelijkheden om voor jou het beste resultaat te behalen. 

Geschreven door: Sticky Marketing

Deel dit bericht:

Samen online impact maken?

Wij helpen je snel en concreet op weg! Let's rock!

"Sticky marketing owners Lotte & Meike aan het ping-pongen voor ideeën" Samen online impact maken? Sticky Marketing helpt je

Even koffie drinken samen?

Heb je vragen of wil jij graag onze hulp bij jouw bedrijf sticky maken? Neem dan contact met ons op en we zullen de mogelijkheden bespreken.

Contact

Algemeen:
+31 35 20 14 794

Lotte: 
+31 6 23 98 42 77

Meike: 
+31 6 51 57 17 94  

(Bereikbaar tussen 08:30 en 18:00 uur)

info@stickymarketing.nl

Kerkstraat 30A
1404 HJ Bussum

Op de hoogte blijven?

De laatste weetjes, trends, tips & tricks altijd in je mail door jezelf aan te melden.

Volg ons