Sticky Marketing content 04 07 2023 Nieuws[100]
Inspiratie

Hoe een zoekwoordenanalyse bijdraagt aan jouw online vindbaarheid 

Hoe een zoekwoordenanalyse bijdraagt aan jouw online vindbaarheid 

Als je een website hebt, wil je natuurlijk dat deze goed vindbaar is voor potentiële klanten. Maar hoe zorg je er nou voor dat jouw website hoog scoort in de zoekresultaten? Een manier om dit te bereiken is door gebruik te maken van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Een belangrijk onderdeel van SEO is het gebruik van zoekwoorden en een zoekwoordenanalyse. In deze blog leggen we uit wat zoekwoorden zijn, waarom ze belangrijk zijn en wat de concrete stappen zijn om jouw online vindbaarheid te vergroten. Lees je even mee? 

Wat zijn zoekwoorden? 

Zoekwoorden zijn de woorden en zinnen die mensen in zoekmachines gebruiken om informatie te zoeken en te vinden. Denk maar eens na: als je iets wilt weten over een onderwerp, dan tik je in Google een bepaalde zoekopdracht in en daar krijg je vervolgens een aantal hits met voorstellen met gerelateerde informatie. Door slim gebruik te maken van relevante zoekwoorden in de content van jouw website maak je het voor de zoekmachines gemakkelijker om te begrijpen waar jouw website over gaat en de link van jouw website dus te tonen bij een relevante zoekopdracht.  

Waarom zijn zoekwoorden belangrijk?  

Zoekwoorden zijn dus hartstikke belangrijk omdat ze een grote invloed hebben op de vindbaarheid van jouw website. Als je de juiste zoekwoorden gebruikt, is de kans groter dat mensen jouw website vinden als ze op zoek zijn naar informatie die gerelateerd is aan jouw website.  

Voorbeeldje uit de praktijk 

Een bedrijf was werkzaam in de kleding. Dameskleding om precies te zijn.  Overal op de website werd dan ook gretig gebruik gemaakt van het woord ‘damesmode’.  Deze term hadden zij zelf bedacht, maar nooit daadwerkelijk onderzocht waar hun doelgroep eigenlijk op zoekt in de zoekmachines. Vanuit Google Analytics bleek dat er weinig traffic binnenkwam vanuit de zoekmachines en toen zijn we dat eens gaan onderzoeken. Een zoekwoordenanalyse gaf hier direct een duidelijke verklaring voor. Wat bleek? Op het zoekwoord ‘vrouwenmode’ werd veel vaker gezocht dan op ‘damesmode’. Vervolgens hebben zij dit doorgevoerd op de website en werd meteen duidelijk dat er al meer traffic binnen kwam via de zoekmachines.  

Het voelt misschien heel erg abracadabra, maar eigenlijk is het gewoon heel simpel! Het is echter wel belangrijk om de zoekwoorden op een natuurlijke manier in de content te verwerken en niet te veel te gebruiken, anders kan dit juist een negatief effect hebben op de ranking van jouw website. 

Wat zijn concrete stappen naar betere online vindbaarheid? 

Een zoekwoordenanalyse is een onderzoek naar welke zoekwoorden mensen gebruiken om informatie te vinden die gerelateerd is aan jouw website.  

Allereerst is het belangrijk om te bepalen wie jouw doelgroep is en wat hun zoekintenties zijn. Dit kan worden gedaan door middel van een grondige marktanalyse. Door het identificeren van de belangrijkste zoekwoorden en zoekintenties van jouw doelgroep, kan je jouw website optimaliseren voor deze zoekwoorden en kan je de vindbaarheid van jouw website verbeteren. 

Vervolgens kan je een zoekwoordenanalyse uitvoeren om de concurrentie te beoordelen en de kansen te identificeren. Dit kan worden gedaan door gebruik te maken van verschillende tools zoals Google Keyword Planner, SEMrush en Ahrefs. Door het analyseren van de zoekwoorden die jouw concurrenten gebruiken, kan je bepalen welke zoekwoorden het meest effectief zijn voor jouw website. 

Op basis van deze analyse kan een contentstrategie worden ontwikkeld en kan de content van jouw website worden geschreven met de juiste zoekwoorden en inhoud. Het is belangrijk om de zoekwoorden op een natuurlijke manier te verwerken in de tekst en te zorgen voor een goede structuur en leesbaarheid. Verder zouden wij aanraden om afbeeldingen, video's en andere visuele elementen toe te voegen om de inhoud aantrekkelijker te maken en de betrokkenheid van de doelgroep te vergroten. 

De concrete stappen zullen voor velen als veel werk worden beschouwd en het onderhoud ervan mag ook niet vergeten worden. Belangrijk voor jouw bedrijf is om iemand betrokken te hebben bij de websitebouw en contentcreatie die echt verstand heeft van zoekwoorden en hoe je zo een analyse op de juiste manier uit moet voeren.  

Mocht de kennis in huis ontbreken, of er geen capaciteit zijn: wij vinden dit een heel leuk spelletje en geven je graag advies over hoe jij je vindbaarheid kunt verbeteren!  

Geschreven door: Sticky Marketing

Deel dit bericht:

Samen online impact maken?

Wij helpen je snel en concreet op weg! Let's rock!

"Sticky marketing owners Lotte & Meike aan het ping-pongen voor ideeën" Samen online impact maken? Sticky Marketing helpt je

Even koffie drinken samen?

Heb je vragen of wil jij graag onze hulp bij jouw bedrijf sticky maken? Neem dan contact met ons op en we zullen de mogelijkheden bespreken.

Contact

Algemeen:
+31 35 20 14 794

Lotte: 
+31 6 23 98 42 77

Meike: 
+31 6 51 57 17 94  

(Bereikbaar tussen 08:30 en 18:00 uur)

info@stickymarketing.nl

Kerkstraat 30A
1404 HJ Bussum

Op de hoogte blijven?

De laatste weetjes, trends, tips & tricks altijd in je mail door jezelf aan te melden.

Volg ons