Whoop whoop, het nieuwe jaar is begonnen! Maar wat zijn nu de belangrijkste marketingtrends om als bedrijf op in te spelen? Bij Sticky zijn we dol op trends, dus we hebben even een mooi lijstje voor je gemaakt.
Als gevolg van de huidige pandemie is digitalisering versneld. Om concurrentie voor te blijven is het daarom extra van belang om online onderscheidend te zijn. Hieronder beschrijven wij 7 marketingtrends die belangrijk zijn om in de gaten te houden. En niet geheel onbelangrijk, zo blijf je voorlopen op wat er speelt! De komende periode zullen wij deze trends verder voor je uitdiepen.
1. Het belang van personalisatie
Personalisatie kan de conversie met maar liefst 20% verhogen! En 80% van de consument geeft aan meer te kopen als zij een gepersonaliseerd aanbod krijgen. Nou, deze cijfers liegen er niet om vinden wij! Dus het belang en de impact ervan is enorm. Maar hoe kun je nou personaliseren? De basis van personalisatie is data. Door het gedrag van klanten te meten kan er op basis van segmentatie content worden aangepast op de klant. Denk bijvoorbeeld aan persoonlijke voorkeuren of interesses van klanten en op hun locatie gebaseerde content of aanbiedingen. Om dit goed te kunnen doen, is het wel handig als je bepaalde tooling in place hebt gebracht natuurlijk :-)
2. Augmented reality
Augmented reality wordt al langere tijd genoemd als dé nieuwe trend. Maar toch is augemented reality nog niet door de grote massa overgenomen. Wellicht komt dit door de technologische aspecten, maar als dit eenmaal goed is gedaan, is het natuurlijk wel echt heel vet. En onderscheidend! Inmiddels zie je dat steeds meer bedrijven hier toch mee gaan experitmenteren. Waarbij het als ‘brand’ of onderneming namelijk wel heel tof kan zijn om jouw merk of product echt tot leven te laten komen voor je klant! Super vorm van beleving!
3. Marketing automation
Marketing automation. Tja, deze trend is eigenlijk niet echt meer een trend te noemen. Marketing automation is bij veel bedrijven allang niet mweer weg te denken. Maar het blijft zich doorontwikkelen en de mogelijkheden worden steeds geavanceerder. Dus micht je nog geen gebruik maken van Marketing Automation, dan moet je jezelf toch eens achter de oren krabben ;). Marketing automation maakt het mogelijk om fasen in het marketingproces of zelfs hele processen te automatiseren. Menig marketeer wordt zelfs gezegd dat wanneer je de toekomst van marketing automation negeert en het nalaat om je digitale strategie te professionaliseren naar dit moment, het erg lastig kan gaan worden. Uiteraard hangt dit af van je product of dienst en je klanten. Maar het kan inderdaad handig zijn om processen te automatiseren daarbij!
4. Predictive marketing
Predictive marketing zorgt ervoor dat je -door het verzamelen van data over jouw doelgroep- beter inzicht krijgt in koopgedrag en daarmee meer voorspellend kunt gaan werken. Lekker toch? Je eigen zogenaamde glazen bol? Nou ja, laten we ook weer niet overdrijven, maar het kan wel uitermate handig zijn :-). Je kunt bijvoorbeeld nieuwe marketing strategieën inzetten die het beste werken voor jouw doelgroep. Met behulp van predictive marketing worden er marketingplannen en campagnes opgesteld. Zalando weet bijvoorbeeld door eerdere aankopen dat bepaalde klanten spijkerbroeken van merk X altijd erg leuk combineren met een bepaalde sweater. Om die reden bieden zij dit ook regelmatig aan, terwijl andere klanten weer passend kleding advies krijgen op basis van hun eerdere koopgedrag. Bij Sticky krijgen we vaak combinaties met sneakers te zien. Hmmmm, hoe zou dat nou komen?!
5. Social media belangrijker dan ooit!
Ook op het gebied van social media is de afgelopen jaren veel veranderd. Waar het eerder met name werd gebruikt om foto’s en video’s te delen, worden deze kanalen steeds vaker ingezet door bedrijven. Eigenlijk word je in deze tijd niet eens meer serieus genomen als bedrijf als je niet actief gebruik maakt van social. Het eerste wat mensen immers doen als ze van je horen is even de website checken, óf zoeken op social. En als je hier dan onvindbaar bent, of niet professioneel genoeg wordt bevonden, sta je als bedrijf al met 3-0 achter. Zonde. Dus gas erop en knallen met je social kanalen!
6. Permission based marketing
Steeds meer wordt er toestemming gevraagd om advertenties te mogen tonen. Consumenten kiezen daarmee dus steeds vaker zelf welke advertenties ze wel of niet bekijken. Vanwege de wijzigingen die eraan komen rondom het vastleggen van cookies is het slim hier al over na te denken met jouw bedrijf.
7. Contentmarketing
Last nut not least: contentmarketing. Ja, dat vonden wij ook een behoorlijke open deur eerlijk gezegd. Maar eerlijk is eerlijk: zonder goede content ben je (online) echt nergens. Wat nieuw daarbij is, is dat de vorm hoe je content deelt verandert. Zeker als we dit vergelijken met een paar jaar geleden. Toen werd er nog veel aandacht geschonken aan commerciële content. Maar daar heeft de kritische consument van tegenwoordig echt geen interesse meer in. Ze beschikken zelf over alle tools om informatie te verzamelen en vertrouwen meer op persoonlijke, onafhankelijke content. Daarom is het belangrijk om als bedrijf op een andere manier contact te leggen met de klant. Hierbij komt de focus van content marketing vooral op de mens en inhoud te liggen. Hoe bereik je jouw doelgroep goed? Hoe leg je de focus op de persoonlijkheid van het bedrijf?
Kortom, genoeg mooie ontwikkelingen waar jij met je bedrijf op in kunt spelen. Maak hierin ook keuzes om het klein en behapbaar te maken. Welke 2 trends passen bij jouw bedrijf en bieden kans om nog beter in contact te komen met jouw potentiële doelgroep en je huidige klanten bijvoorbeeld? En vind je het lastig? Neem dan even contact met ons op, want we staan klaar om samen met jou 2022 tot een (online) succes te maken!
Geschreven door: Sticky Marketing
Wij helpen je snel en concreet op weg! Let's rock!
(Bereikbaar tussen 08:30 en 18:00 uur)
Kerkstraat 30A
1404 HJ Bussum