Marketing Automation is voor veel bedrijven enorm belangrijk en tegelijkertijd ook vaak toch nog onbekend terrein.
Hoe leuk is het om in het marketingvak met elkaar van gedachten te wisselen en kennis te delen? Daar zijn we bij Sticky Marketing in ieder geval altijd groot fan van. Sparren, elkaar inspireren: daar wordt iedereen beter van! Afgelopen week deelde Transavia hun Marketing Automation aanpak met ons. Super waardevol.
We make low cost feel good. Dat is waar Transavia voor gaat. Met 29000 vluchten en 110 bestemmingen is het uiteraard essentieel om dit proces zo slim mogelijk in te richten.
De klant verwacht een perfecte beleving. Terwijl de customer journey steeds complexer wordt. Er worden bijvoorbeeld producten toegevoegd en er komen nieuwe verkoopkanalen bij. Hoe ga je daar als organisatie mee om? Hoe zorg je nu oor die ideale customer experience? Klanten verwachten daarbij persoonlijk advies. Een gezin met een baby wil andere tips ontvangen dan iemand die een vrijgezellenweekend naar Spanje vastlegt. Het reisgezelschap is voor Transavia knetterbelangrijk als variabele om op in te spelen. Hoe meer informatie zij weten over degene die een reis plant, hoe voorspellender zij daar op kunnen inspelen qua boodschap. Dat klinkt natuurlijk heel logisch, maar dat is niet zo 123 ingeregeld natuurlijk.
Het is essentieel om efficiëntie te creëren in alle marketing activiteiten. Relevant zijn in alle contacten die je hebt met de klant. Niet alleen in e-mails, maar ook op de website wil je per fase zo relevant mogelijk zijn, denk aan: Iemand die een vlucht heeft bekeken, iemand die een reis heeft geboekt of iemand die bijna vertrekt. Daar wil je andere content op afvuren ;) Persoonlijk en aansluitend op het zoekgedrag.
Transavia biedt vliegtickets en daarnaast ook aanvullende producten en diensten zoals autohuur en overnachtingen. Ook dat wil je op het juiste moment kunnen aanbieden om het voor de consument zo relevant en interessant mogelijk te maken.
"De consument wordt steeds kritischer en daarom is het nóg belangrijk om een ideale customer experience in te richten!"
Het is dus essentieel om op het juiste moment, met de juiste boodschap via het juiste kanaal te communiceren. Zodat Transavia de consument zo goed mogelijk kan helpen. Zodoende creëer je een relevante customer journey met relevante touchpoints. A/B testen is daarbij ook heel belangrijk, want zo weet je snel wat wel of niet werkt. Denk bijvoorbeeld aan verschillende mailtjes die je test op basis van afbeeldingen. Als het gezelschap altijd stedentrips boekt, is het bijvoorbeeld slim om dan ook een beeld van een nieuwe stad toe te voegen. De mogelijkheden zijn eindeloos!
Daarbij wil je dus steeds slimmer worden op basis van klantgedrag en is het de uitdaging om alle data goed aan elkaar te koppelen. Op die manier kun je steeds efficiënter worden in het inzetten van marketing op meerdere (online) kanalen (zoals email, social media, website, app) en automatische herhalende taken automatiseren.
Tip, begin klein, usercase by usercase, in kleine sprints. Probeer steeds te optimaliseren, op verschillende modellen, content en nieuwe data integraties.
Wil jij ook aan de slag met marketing automation en slimme leadfunnels inrichten? Wij doen dit graag voor je! We kunnen ons goed voorstellen dat je het lastig vindt om hier de volgende stap in te maken om écht die ideale klantervaring neer te zetten. Wij vinden deze puzzel altijd maar wat gaaf om op te lossen! Wil je even van gedachten wisselen over de mogelijkheden? Neem dan even contact met ons op.
Geschreven door: Sticky Marketing
Wij helpen je snel en concreet op weg! Let's rock!
(Bereikbaar tussen 08:30 en 18:00 uur)
Kerkstraat 30A
1404 HJ Bussum