Leuk hoor marketing. Maar wat voor effect heeft het nu precies? Hebben al die campagnes eigenlijk wel zin en wat voor resultaten behalen jouw acties dan eigenlijk? Terechte vragen, waar je natuurlijk antwoord op moet kunnen én willen geven als digital marketeer. Hierbij een aantal tips die je kunt gebruiken om je resultaten door te meten!
Als je campagnes maakt, is het wel zo fijn om te kunnen zien hoe vaak er door potentiële klanten wordt doorgeklikt toch? Welk traffic naar je website komt uit welke bron? Als je dit weet, heb je namelijk een goed beeld van welke kanalen succesvol traffic genereren. Dus ook op welk kanaal je wel en niet moet inzetten. Ook geeft het je inzicht in het succes van je campagne. Maar hoe kun je nu precies zien waar het verkeer vandaan komt? Dit doe je heel makkelijk door gebruik te maken van UTM codes.
Door middel van deze codes geef je namelijk een naam mee aan de links die je gebruikt in je campagnes. En daardoor is alles traceerbaar en terug te lezen in je Google Analytics (GA) Dan moet dit natuurlijk wel gekoppeld zijn aan je website, maar daar gaan we voor het gemak maar even vanuit ;)
Een handige tool om deze UTM codes te maken is de Campaign URL Builder van Google.
Klinkt het een beetje te technisch? Wellicht helpt dit voorbeeld: je bent bezig met een campagne om je naamsbekendheid een boost te geven. En hiervoor maak je gebruik van zowel LinkedIn, Insta, FB en externe websites van derden. Voor elk kanaal maak je een aparte link met de naam van het kanaal in de omschrijving. Je krijgt dan in je GA precies te zien hoeveel mensen er per kanaal op de website zijn gekomen. En op basis van deze inzichten kun jij dan weer je aanpak aanpassen als dit nodig is. Meten = weten! Helder?
Een andere tip om het gedrag op je website beter te begrijpen, is om gebruik te maken van de Google Tag Manager. Hiermee ben je in staat om elke CTA button op je website ook een code mee te geven. Denk bijvoorbeeld aan een ‘aanmeldbutton voor een webinar’ of een ‘ik wil meer informatie’ button. Hierdoor kun je gemakkelijk meten hoeveel er op welke CTA buttons wordt geklikt en op welke niet. Ook dit is superhandig en geeft je inzicht in het gedrag. Want verkeer op je website is één ding, je wilt natuurlijk ook dat de bezoeker over gaat tot actie als hij eenmaal op je website zit!
Als je echt alles uit de kast wilt halen en vooral op leadgeneratie stuurt, dan is Salesfeed een echte aanrader. Eigenlijk een must-have voor elk bedrijf. Maar, dan moet je er wel echt tijd voor hebben. Salesfeed is een tool die de bezoekers op je website identificeert. Dus waar GA je het aantal bezoekers laat zien, kun je met Salesfeed veel verder gaan. Je kunt precies zien welke bedrijven jouw website bezoeken. En dat is natuurlijk echt best wel tof. Want op basis hiervan kun je zelf triggers instellen. Oke, we geven weer even een voorbeeld: een bedrijf bezoekt je website drie keer. Dan lijkt het erop dat ze wel interesse hebben in wat jij te bieden hebt. Maar ja, je zit natuurlijk ook niet de hele dag met je neus in Salesfeed, dus daar zijn deze triggers voor. Je kunt bijvoorbeeld een trigger instellen dat zij bij hun derde bezoek een pop-up krijgen met een bepaalde boodschap of dat jij een melding krijgt per mail. Zo kun jij bijvoorbeeld zelf contact zoeken via LinkedIn of voor de echte waaghalzen onder ons direct bellen. Haha, nou de mogelijkheden zijn eindeloos!
Er zijn nog tal van andere manieren om je marketingactiviteiten te meten. Wil jij hier meer over weten? Neem dan even contact met ons op. We helpen graag bij het meetbaar maken van jouw marketingactiviteiten.
Geschreven door: Sticky Marketing
Wij helpen je snel en concreet op weg! Let's rock!
(Bereikbaar tussen 08:30 en 18:00 uur)
Kerkstraat 30A
1404 HJ Bussum