Bij Sticky Marketing houden we ons veel bezig met content. Content is namelijk een hele goede en slimme manier om een bedrijf onder de aandacht te brengen bij de doelgroep.
Maar wat communiceer je dan precies? Hoe vaak communiceer je dan? En wat wil je bereiken met de content die je deelt? Tja, dit zijn allemaal vragen die wij beantwoorden in de contentstrategie voor een bedrijf. Want in de praktijk zien we maar al te vaak dat bedrijven lukraak iets posten, zonder een doordachte strategie. En om jou hierbij te helpen, nemen we je mee in de wereld van contentmarketing & contentpijlers.
Het doel van contentmarketing mag voor zich spreken. Het is gericht op het creëren van zichtbaarheid, naamsbekendheid en thoughtleadership. Ook is het een hele slimme manier om (langdurig) vindbaar te zijn via zoekmachines. Dan is het natuurlijk wel van belang dat je relevante zoekwoorden in je content gebruikt ;)
Om er zeker van te zijn dat jouw bedrijf op een consistente manier van zich laat horen en ook op een juiste manier communiceert, is het van belang om het unieke bedrijfsverhaal scherp te hebben. Heb jij jouw unieke verhaal helemaal goed op je vizier? Super! Dan wordt het nu tijd om dit verhaal door te vertalen via contentpijlers.
Contentpijlers zijn de pijlers die passen bij jouw bedrijf. Het zijn onderwerpen die passen bij jouw organisatie en unieke verhaal. Het zijn onderwerpen waar jouw bedrijf goed in is, veel over kan vertellen en die echt zorgen voor een 360 graden view van jouw organisatie. Want uiteindelijk is dat precies wat je wil bereiken. Althans, dat is wat je doelgroep van je verwacht. En dat is eigenlijk direct de gouden tip als het gaat om content. Communiceer niet vanuit jouw eigen organisatie, maar verplaats je in je doelgroep en bedenk wat zij zouden willen horen. Waar help je ze nu echt mee? Als je dit namelijk weet, is de kans dat je content aanslaat, vele malen groter! Dus stem je contentpijlers ook altijd af op de behoefte en wensen van je doelgroep.
Oké, je hebt nu 4 contentpijlers geformuleerd. Meer mag natuurlijk ook, dit is afhankelijk van de branche waarin je zit. Zelf houden wij wel van het aantal 4. Lekker overzichtelijk en genoeg diversiteit in de onderwerpen om jouw doelgroep aan je te binden en te kunnen blijven boeien met de content die je deelt. Want zeg nou zelf: als jij van een bedrijf wekelijks dezelfde boodschap te horen krijgt, dan duurt het niet lang voordat je afhaakt toch? Dus het is de kunst om via doordachte contentpijlers de aandacht te pakken én te behouden. En dit lukt alleen maar als je een goede contentbalans hebt. Diversiteit in onderwerpen, maar ook in vorm. Dus wissel video, whitepapers, blogs, infographics etc ook met elkaar af.
In de uitwerking van je contentpijlers let je dus altijd goed op. Je maakt het zo specifiek mogelijk en beschrijft exact voor wie de content is bedoeld, welke vormen hierbij horen, wat het doel is van de content en benoem ook voorbeelden.
Bij Sticky zijn we natuurlijk lekker hands-on, dus hierbij direct een voorbeeld van een uitgewerkte contentpijler van onszelf. Zo kun je er straks hopelijk direct mee aan de slag en ben je in staat om de contentstrategie van jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen.
There we go. Contentpijler: Behind the scenes. Met deze contentpijler willen we graag de doelgroep inspireren en informeren. We willen de potentiële klant een goede indruk geven van onze werkwijze, onze vibe, onze drive en energie. Hier geloven we écht in. Geen marketing, maar ons echte verhaal. Waarom? Omdat we erin geloven dat hoe duidelijker ons verhaal zichtbaar is, hoe warmer de leads zijn die binnenkomen. Bedrijven komen met ons in contact via Social Media en door deze contentpijler krijgen ze een perfect beeld van wie wij zijn en wat we doen. En vooral ook hoe en op welke manier. Klinkt easy toch? Hoe duidelijker wij onszelf durven laten zien bij deze contentpijler, hoe meer een bedrijf zich kan identificeren met Sticky Marketing. Jah, of ze haken natuurlijk compleet af. Maar dat is juist ook helemaal oké. Je wilt als bedrijf toch geen tijd steken in klanten die toch niet bij je passen? Dat kan dan maar beter zo snel mogelijk duidelijk zijn ;)
Doel: inspireren en informeren
Channel: LinkedIn & Instagram
Frequentie: 2 keer per maand
Vorm: foto’s van achter de schermen, work in progress, uitleg werkwijze, kernwaarden, teamspirit, drive, persoonlijke verhalen
Met bovenstaande weten we precies wat voor soort content we hier willen delen en is het dus veel makkelijker om de content daadwerkelijk te maken. We hebben het namelijk al vastgelegd en bedenken niet ad hoc wat we nu weer gaan communiceren. Geen losse flodders dus en ook geen stress. Wel zo prettig :-) We plannen altijd zo’n 6 weken vooruit en we posten 2 keer per week. In totaal werken wij dus met 4 contentpijlers, waardoor we een mooie gevarieerde planning kunnen maken die past bij ons bedrijf.
Onze contentpijlers zijn:
Is het duidelijk hoe contentpijlers zorgen voor richting, duidelijkheid en rust? We hopen dat jij na het lezen van deze blog gemotiveerd bent om dit ook voor jouw bedrijf in te zetten. Ben je getriggerd en wil je meer weten over contentmarketing? Lees dan ook wat wij doen op dit gebied.
Geschreven door: Sticky Marketing
Wij helpen je snel en concreet op weg! Let's rock!
(Bereikbaar tussen 08:30 en 18:00 uur)
Kerkstraat 30A
1404 HJ Bussum