Inspiratie

Tip: hoe verhoog je interactie op Social Media?

Tip: hoe verhoog je interactie op Social Media?

Bij Sticky zijn we dol op Social Media. En ook op optimalisatie. Daarom geven we je graag wat tips om je berichten te optimaliseren, het bereik te verhogen en om meer interactie te verkrijgen.

Met je Social Media berichten zijn er twee belangrijke pijlers te benoemen:

  • Interactie
  • Bereik

Interactie

Een superbelangrijk doel wat je met Social Media wil bereiken is natuurlijk het verhogen van je interactie met de klant. Interactie op Social is namelijk belangrijk voor zowel zichtbaarheid als het opbouwen van relaties. En dit is beide wat je wilt bereiken toch? Hoeveel interactie een bericht heeft, is terug te zien in het aantal likes clicks, saves, shares en comments. 

Bereik

Een ander belangrijk doel is het vergroten van het bereik op je Social Media posts. Met bereik wordt bedoeld hoe vaak de post voorbij is gekomen op iemand zijn beeldscherm. Als dit bereik hoog ligt is het goed mogelijk dat hier een aantal potentiële klanten bij zitten. En het mag duidelijk zijn dat je natuurlijk zoveel mogelijk mensen wilt bereiken met je bericht. Hoe meer, hoe beter zullen we maar zeggen.

Misschien heb jij altijd het idee gehad dat het plaatsen van een leuk beeld met pakkende content genoeg is. Helaas, want hier moeten we je toch even teleurstellen. Er komt echt wel wat meer bij kijken dan dat J

Wat is de beste tijd en dag om te posten? Kun je beter 5 of 25 hashtags bij de post plaatsen? Zal het toevoegen van een emoji aan de content bij het geplaatste bericht zorgen voor meer of minder interactie? Allerlei vragen die invloed kunnen hebben op de uiteindelijke interactie en het bereik van je bericht.

Emoji’s: yes or no?

Emoji’s hebben nogal een gekke werking. Het is belangrijk om duidelijk in beeld te hebben waar je naar op zoek bent. Posts waarin emoji’s worden gebruikt hebben een hoger bereik, maar posts waarin geen emoji’s worden gebruikt zullen een hogere CTR (click through rate) hebben.

Er zijn ook veel factoren afhankelijk per Social Media kanaal. Pffff, lastig hoor ik je denken. Nou, dat is het ook wel. En om het een beetje makkelijker te maken, hebben we de belangrijkste to do’s toegespitst per kanaal.

LinkedIn

Voor LinkedIn zijn de dagen met de meeste interactie op het kanaal van dinsdag-vrijdag. De tijdstippen met de meeste interactie vallen tussen 09:00-21:00. Probeer dus altijd in ieder geval deze tijden aan te houden met posten. Door dit ook vooral consistent en regelmatig te blijven doen genereer je herkenning.

Voor LinkedIn ligt het optimale gebruik van hashtags tussen de 3-9 hashtags. Alles hierboven en onder heeft negatieve gevolgen voor de interactie. Voor LinkedIn zijn er geen strenge richtlijnen over de lengte van je bericht. Onder de 140 tekens hoef je het bericht niet open te klappen als lezer. Dit is handig, maar als je je bericht pakkend begint zullen lezers geïnteresseerd genoeg zijn om het volledige bericht te gaan lezen. We zien bij LinkedIn ook dat hele lange berichten (1900-2000 woorden) veel bereik en interactie hebben. Ga dus vooral op je gevoel af op dit gebied!

Instagram

Op Instagram hebben we veel ontwikkelingen gezien in de afgelopen jaren. De tijden worden steeds vervroegd. Momenteel is de beste tijd om te posten rond de lunch. De beste dagen om te posten zijn van maandag-vrijdag. Ook hierbij geldt weer: consistentie en regelmatigheid is key. Plaats maximaal 30 # bij de post om deze optimaal vindbaar te maken om zo meer bereik en interactie te genereren. De ideale berichtlengte voor Instagram is 120 tekens. Zo wordt deze volledig weergegeven. Maar ook hier geldt weer, doe gewoon vooral wat jij denkt waar jouw lezers op zullen aanslaan.

Facebook

Op Facebook zijn de tijden met de meeste interactie van 10:00-22:00. De beste dagen om te posten zijn dinsdag, woensdag en donderdag. Let wel op dat rond 12 uur en 19 uur er een dip ontstaat in interactie. Deze tijden zijn dus beter om te mijden. Hashtags op Facebook zijn nog niet zo trending, dus hoeveel je er plaatst is niet zo heel belangrijk. Als je toch besluit ze te plaatsen zorg dan dat deze aansluiten bij de content. Zorg ook dat je berichtlengte tussen de 40-80 tekens is. Zo weet je zeker dat je bericht niet wordt ingeklapt.

Belangrijk is dat je op de hoogte blijft van de wisselende trends. Want hoe mooi en duidelijk het ook klinkt, dit is geen blijvend advies!

Ons advies is dus vooral om altijd zo veel mogelijk up to date te blijven met de laatste Social Media nieuwtjes. En hoe irritant dit ook is, dit verandert helaas maar al te vaak. Heb je hier nou vragen over of kun je wel wat hulp gebruiken van onze marketingspecialisten? Neem dan nu contact met ons op!

Geschreven door: Sticky Marketing

Deel dit bericht:

Samen online impact maken?

Wij helpen je snel en concreet op weg! Let's rock!

"Sticky marketing owners Lotte & Meike aan het ping-pongen voor ideeën" Samen online impact maken? Sticky Marketing helpt je

Even koffie drinken samen?

Heb je vragen of wil jij graag onze hulp bij jouw bedrijf sticky maken? Neem dan contact met ons op en we zullen de mogelijkheden bespreken.

Contact

Algemeen:
+31 35 20 14 794

Lotte: 
+31 6 23 98 42 77

Meike: 
+31 6 51 57 17 94  

(Bereikbaar tussen 08:30 en 18:00 uur)

info@stickymarketing.nl

Kerkstraat 30A
1404 HJ Bussum

Op de hoogte blijven?

De laatste weetjes, trends, tips & tricks altijd in je mail door jezelf aan te melden.

Volg ons