Inspiratie

SEO: Optimaliseren van je website voor zoekmachines

Hoog in Google komen te staan?

Hoe kan het toch dat wanneer jij in Google een zoekopdracht invoert deze meestal precies antwoord geeft op jouw behoefte? Denk jij als ondernemer wel eens na over de vindbaarheid van jouw eigen website? En zou jij hier niet meer aandacht aan moeten besteden? Wij kunnen deze vraag alvast voor jou beantwoorden: want nadenken over je vindbaarheid is uiteraard superbelangrijk. En weet je wat het leuke is aan dit onderwerp? Dat het eigenlijk best eenvoudig is om dit toe te passen voor jouw bedrijf. De truc is alleen om dit wel op de juiste manier te doen en hierbij mee te gaan in de trends op dit gebied. Maar hey: daar helpen we je bij Sticky natuurlijk graag bij! Lees hieronder onze tips & tricks op het gebied van SEO

Say SEO?! Wat houdt dit in?

SEO? SEA? Bekende termen maar geen idee wat het betekent en wat dit voor jouw bedrijf kan betekenen? Nou, laten we dan eerst maar even starten met een korte uitleg. SEO staat voor “Search Engine Optimization” ofwel in het Nederlands “Zoekmachine optimalisatie”. Dit is de allesomvattende term voor het optimaliseren van jouw vindbaarheid bij zoekmachines. De handelingen voor het verbeteren van je SEO (lees online vindbaarheid) bestaan onder meer uit:

  • Het vinden en toepassen van de juiste- en belangrijkste zoekwoorden.
  • Het bezitten van relevante content.
  • Invoeren van de juiste meta-data.
  • Gebruik van linkbuilding.

Google is altijd op zoek naar het vinden van de meest relevante pagina’s bij de zoekwoorden die worden ingevoerd. Het is voor jouw bedrijf dan ook van belang dat je weet op welke zoekwoorden klanten jou zouden moeten vinden en bij welke zoekwoorden jij hoog in de lijst zou moeten komen te staan. Want het zou toch super zonde zijn als je deze potentiële klanten zou moeten missen omdat je SEO niet goed genoeg hebt ingezet voor jouw bedrijf? Tja. Daar moeten we natuurlijk niet aan denken!

De rol van goede content

Content = key. Dat zal je ons wel vaker horen roepen. Maar het is dan ook echt waar. De rol van content is essentieel om kennis over te dragen, je klanten aan je te binden en te inspireren. En dan is het ook nog eens een heel belangrijk onderdeel van je SEO- strategie. Door de juiste, relevante content te plaatsen op je website, zullen bezoekers langere tijd spenderen op jouw website. En hoe langer hoe beter toch? Dat vinden de Google’s van deze wereld in ieder geval ook. Zoekmachines meten namelijk hoe lang bezoekers op jouw website kijken en hoeveel er door wordt geklikt naar bepaalde pagina’s. Zodra jij geen goede content hebt zullen deze metingen slecht uitvallen en zal jouw website niet hoog in de resultaten terecht komen. Want dan word je “gerankt” als niet-relevant. Hmmmz, dat willen we natuurlijk niet!

Metadescriptions

Meta-data is de data die je ziet op de pagina van de zoekmachine. Denk hierbij aan de meta titel, URL en de meta description. Zonder deze data in te voeren kun je niet meeconcurreren op de resultatenpagina van de zoekmachines. Zij halen namelijk informatie uit de meta-data om zo de ranking van jouw website weer te bepalen. Onder meta-data vallen ook meta-tags. Deze tags zijn niet terug te vinden voor de bezoeker, maar wel door de zoekmachines voor het hoger ranken van je website.

Wanneer jouw website url ergens wordt vermeld op een externe site telt dit als een stem voor jouw website voor zoekmachines. Hoe meer stemmen jouw website heeft hoe hoger deze in de ranking komt. Dit is dus ook weer een superbelangrijk onderdeel van jouw SEO strategie!

Zoals je al merkt zijn er op SEO gebied behoorlijk wat dingen waar je rekening mee moet houden. Om dit nog wat duidelijker uit te leggen, bespreken we hieronder een klantcase.

Klantcase: Ultimate Maritime Logistics

Om een praktijkvoorbeeld te geven hebben wij voor onze klant Ultimate Maritime Logistics de nieuwe website gemaakt en daarbij ook alles SEO- proof ingericht. We zijn nu de puntjes op de i aan het zetten, maar binnenkort kun je de nieuwe website bewonderen. En beter gezegd, ook vinden via de zoekmachines natuurlijk :-)

Ultimate Maritime Logistics is een bedrijf dat nu al 15 jaar Microsoft ERP oplossingen op maat levert voor bedrijven in de maritieme industrie. Een supermooi bedrijf in een nichemarkt.

Voor Ultimate Maritime Logistics was het tijd voor een frisse, nieuwe website die past bij de identiteit van dit bedrijf. Een modern visitekaartje voor hun internationale klanten. Met de bouw van een website is de vindbaarheid natuurlijk een mega belangrijk aspect. Dit moet vanaf het begin direct goed worden ingericht.

De SEO aanpak van Sticky Marketing

Samen met de klant zijn wij aan de slag gegaan om de nieuwe website ook direct SEO proof te maken. Om te weten welke zoekwoorden interessant zijn om voor Ultimate Maritime Logistics om te gebruiken in de content, headers en tags aan de achterkant van de website, is er gebruik gemaakt van de zoekwoordplanner. Daarbij is rekening gehouden met de website, de doelgroep en de oplossingen die zij bieden. Uit zowel de landingspagina en andere websites bleek dat er een aantal woorden zijn waar veel op wordt gezocht. Op basis van deze woorden hebben we via Google gekeken naar verschillende websites, advertenties en aanbieders van ERP oplossingen. Vervolgens zijn er een stuk of twintig zoekwoorden opgeschreven, en deze zijn geanalyseerd in de zoekwoordplanner van Google. Hieruit zijn de 9 belangrijkste zoekwoorden gekomen die wij hebben gebruikt voor de tags achter de website.

Toen deze tags eenmaal geformuleerd waren zijn we aan de slag gegaan met het invoeren van de meta-descriptions en meta-tags. Voor elke pagina werden de tags, die uit de zoekwoordenanalyse kwamen, aan de achterkant ingevoerd. Daarnaast werden er bij die 9 populaire tags nog pagina gerelateerde tags toegevoegd. Was de pagina bijvoorbeeld specifiek gekoppeld aan een doelgroep, dan hebben we hier speciaal een tag voor aangemaakt.

Naast de tags hebben wij ook de meta descriptions en titles ingevuld. Bij de meta descriptions hebben wij een korte omschrijving van de content op de toegewezen pagina gegeven en bij de meta titles hebben wij de titels van de pagina’s ingevuld. Dit hebben wij zowel in het Nederlands als in het Engels gedaan.

Zo, ben je nog wakker of heb je het helemaal gehad met al die termen die we je om je oren hebben gesmeten? Excuus. Dat was natuurlijk niet de bedoeling. Maar sommige onderwerpen zijn gewoon een beetje lastig :-). Hopelijk heb je nu in ieder geval een goed beeld van wat SEO nu precies is en hoe je dit in jouw voordeel kunt laten werken. Heeft jouw bedrijf ook behoefte om beter vindbaar te zijn voor potentiële klanten? Bel dan eventjes, dan zullen we je in Jip & Janneke taal door de opties heen praten. Wij houden bij Sticky namelijk wel van deze vraagstukken. Maar we houden het voor jou als klant wel ook graag begrijpelijk. Wel zo fijn toch?

Geschreven door: Sticky Marketing

Deel dit bericht:

Samen online impact maken?

Wij helpen je snel en concreet op weg! Let's rock!

"Sticky marketing owners Lotte & Meike aan het ping-pongen voor ideeën" Samen online impact maken? Sticky Marketing helpt je

Contact

+31 35 20 14 794

(Bereikbaar tussen 08:30 en 18:00 uur)

info@stickymarketing.nl

Kerkstraat 30A
1404 HJ Bussum

Op de hoogte blijven?

De laatste weetjes, trends, tips & tricks altijd in je mail door jezelf aan te melden.

Volg ons