Inspiratie

Nieuwe medische klant: gaaf positioneringstraject

Even
sparren?
Bel direct

Nieuwe medische klant: gaaf positioneringstraject

Wiehoe! We zijn sinds 2 weken aan de slag met een enorm leuke opdracht in een nieuwe branche: de zorg. Hoe cool dat zij dit positioneringstraject met ons willen oppakken! We zijn ondergedompeld in de wereld van patiëntcomfort, zorgpaden, OK’s, infectiegraad en operaties.   

De producten SurgiCube en Toul Meditech

De producten van SurgiCube en Toul Meditech zijn ontwikkeld voor zorgprofessionals die te maken hebben met laagdrempelige microchirurgie. Het zijn (semi) mobiele schone luchtoplossingen voor het uitvoeren van chirurchische ingrepen. 

Tja, we horen je denken ‘schone luchtoplossingen; wat bedoelen ze hier nu mee?’. Nou ook voor ons ging er een wereld open, maar als je dit leest wil je niet anders meer en hoop je als patiënt dat elk ziekenhuis hiermee werkt, believe us! 

In de praktijk – vanuit patiënt perspectief

Een concreet voorbeeld waardoor dit mooie concept tot leven komt: stel je hebt een operatie aan je voet en gaat hiervoor naar het ziekenhuis. In veel gevallen geldt dan een dagbehandeling vanwege volledige narcose. Vervolgens moet je zo’n ongezellig ziekenhuis jasje aan, waar je jezelf heel onprettig en ‘bloot’ in voelt: en dat terwijl het om je voet gaat?! Na de operatie kan het dan zijn dat je een infectie oploopt waar je dan antibiotica voor moet slikken. Sterker nog, in de meeste gevallen wordt je preventief al volgepompt met antibiotica. Hopelijk herstel je vervolgens snel en kun je weer door met je ‘gewone’ leven. Bij het gebruik van SurgiCube en Toul Meditect verloopt het proces anders: allereerst hoef je niet voor een dagbehandeling te worden opgenomen, kun je gewoon je eigen kleding aanhouden. Alleen de plek van de operatie (in dit geval de voet) hoeft vrij te zijn. Hoe fijn!! Dit kan doordat de apperatuur van SurgiCube en Toul Meditech zorgt voor locale schone lucht rond jouw voet. Dit verkleint de kans op infectie tijdens de operatie en zo kun je daarna snel weer naar huis. Dus ook geen overbodig gebruik van antibiotica. Maar de hele beleving is anders, veel pretiger, veel laagdrempeliger. Want laten we eerlijk zijn: een bezoekje aan een OK is niet per se een relaxte ervaring toch? Wij kregen de kans om mee te kijken in de demo OK ruimte. Het voelde meer als een bezoekje aan de tandarts! 

Tijdens de demo werd de ‘lucht schoonheid’ gemeten rondom het te operen gebied en op een andere ‘reguliere’ plek in de OK: ongelofelijk gewoon. 100% schone lucht bij de operatieplek!! Alle parameters stonden op 0, dat is toch fantastisch!? 

In de praktijk – vanuit de zorginstelling

De producten van SurgiCube en Toul Meditech zorgen dus voor een ideale customer experience als het om de patiënt gaat. Maar de voordelen voor een zorginstelling zijn helemaal eindeloos. Door de gevolgen van Corona zijn de wachttijden natuurlijk enorm toegenomen. Simpele operaties worden uitgesteld omdat de OK’s vol liggen. Maar is dit nodig? Met SurgiCube en Toul Meditech kun je overal en altijd ter wereld opereren. Op iedere plek. Want door de ideale luchtfiltering, blijft de plek van opereren altijd brandschoon. Schoner wordt het niet. En flexibeler trouwens ook niet. Je bent als ziekenhuis namelijk niet meer afhankelijk van OK planningen, je kunt deze “simpele” operaties op een andere plek uitvoeren, meer patiënten op een hele fijne manier helpen, wachtlijsten worden verkort en dus ben je als zorginstelling ook vanuit economisch oogpunt behoorlijk aan het plussen. Nou, zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan :) In Amerika en de UK worden de producten al veelveeldig ingezet, nu is Europa aan de beurt!

Oké, back to work: wat gaan we doen voor SurgiCube en Toul Meditech?

Positioneringstraject

We zijn gestart met het positioneringstraject om het DNA boven tafel te krijgen en één overkoepelend merkverhaal te formuleren. Het zijn momenteel twee aparte bedrijven, maar we zoeken naar een overkoepelend merkverhaal. Tijdens dit positioneringstraject zijn we gezamenlijk met de klant op zoek gegaan naar de juiste invulling hiervan & halen we de kern boven tafel met als uitkomst een scherp, aansprekend merkverhaal dat aansluit bij de wensen en verwachtingen van de doelgroep. Wat maakt deze 2 gezamenlijke concepten nu uniek, voor wie is het bedoeld en wat levert het de eindgebruiker precies op? Waarom zou de zorgsector hiervoor moeten kiezen? We hebben natuurlijk te maken met een conventionele sector, waar nog veel te halen valt op innovatief vlak. Maar om de zorgsector echt in beweging te krijgen, is een goed merkverhaal natuurlijk super essentieel om de geijkte paden te kunnen doorkruisen. 

Buyer Persona formuleren

Om marketing succesvol te laten zijn, is het belangrijk om de doelgroep zo goed mogelijk in kaart te brengen. Hoe meer customer insights we verzamelen, hoe scherper we de boodschap kunnen formuleren. Het geeft onder andere inzicht in de uitdagingen van de doelgroep, maar bijvoorbeeld ook in het mediagedrag. Waar moeten we bijvoorbeeld zichtbaar zijn om de artsen te bereiken? Aan de hand van een interne workshop met de klant en externe interviews met de doelgroep formuleren we de juiste buyer persona’s. Want een strategie zonder consumer insights is wat ons betreft een strategie zonder basis. Want wat vinden (potentiële) klanten nu écht? Wat is de onderscheidende factor? We hebben een mooi lijstje met klantnamen ontvangen die we gaan interviewen & die vragen we natuurlijk het hemd van het lijf! We houden je op de hoogte!

Proposities ontwikkelen

Na bovenstaand positioneringstraject hebben we één uniek overkoepelende verhaal ontwikkeld. Vanuit hier maken we de doorvertaling naar duidelijke proposities. We weten nu waar de kracht ligt van beide organisaties en hoe we dit gezamenlijk vanuit 1 verhaal kunnen promoten. Daarnaast weten we hoe we de doelgroep kunnen bereiken en waar zijn/haar uitdagingen liggen. 

Zo, even een kijkje achter de schermen met deze mooie klantcase! We zullen er later zeker nog veel meer over delen!

Stoei jij ook met het op papier krijgen van een duidelijk merkverhaal, het claimen van een heldere positionering in de markt & kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan even contact met ons op, we bespreken graag je vraagstuk.

Geschreven door: Sticky Marketing

Deel dit bericht:

Samen online impact maken?

Wij helpen je snel en concreet op weg! Let's rock!

"Sticky marketing owners Lotte & Meike aan het ping-pongen voor ideeën" Samen online impact maken? Sticky Marketing helpt je

Even koffie drinken samen?

Heb je vragen of wil jij graag onze hulp bij jouw bedrijf sticky maken? Neem dan contact met ons op en we zullen de mogelijkheden bespreken.

Contact

+31 35 20 14 794 +31 6 23 98 4277

(Bereikbaar tussen 08:30 en 18:00 uur)

info@stickymarketing.nl

Volg ons

Op de hoogte blijven?

De laatste weetjes, trends, tips & tricks altijd in je mail door jezelf aan te melden.