Showtime! Zoals je weet, hebben wij een tijdje geleden een supermooie opdracht gekregen van Orchidee Nederland. Hierbij werd ons de vraag gesteld om een nieuwe communicatieboodschap te ontwikkelen voor 2021-2024. We moesten hierbij een aantal “killer messages” formuleren die gebruikt konden worden op Social Media, de website en bij shopper activatie in retail kanalen zoals bij tuincentra, supermarkten en bloemisten. Last but not least moest de centrale nieuwe boodschap ook internationaal toepasbaar moeten zijn.
We zijn naturlijk direct vol enthousiasme aan de slag gegaan. We hebben verschillende sessies gedaan om echt de boodschap van Orchidee Nederland zo scherp mogelijk te formuleren. We zijn gestart met een strategische sessie samen met een kernteam wat vanuit Orchidee Nederland was samengesteld. Hier hebben we gezamenlijk gekeken naar wat de Orchidee nu zo bijzonder maakt, wat maakt deze prachtige plant nu anders dan andere bloemen? Dit hebben we gedaan aan de hand van de bekende marketingmethode The Golden Circle. Ook hebben we in deze sessie gekeken naar de echte onderscheidende factoren. Een actieve sessie, met mooie inzichten!
Vervolgens hebben we een interne buyer persona sessie gehouden met ditzelfde kernteam. Samen zijn we op zoek gegaan naar de belangrijkste doelgroepen en deze hebben we in een interactieve sessie allerlei eigenschappen toegekend. Uiteraard aan de hand van Stickies (post-its). Door deze manier van werken benut je alle input & gedachtes van het hele team en krijg je op een fijne manier een heel goed profiel boven tafel. Maar goed, dit is natuurlijk geënt op interne gedachtes, dus vervolgens zijn wij in gesprek gegaan met de doelgroep. Hiervoor hebben we maar liefst 18 externe interviews verricht. Deze resultaten hebben we geplot op de resultaten van de interne sessie en vanuit daar hebben we gemene delers gefilterd, wat de basis is geweest van de creatieve doorvertaling.
Met deze basis aan verzamelde data zijn we gaan brainstormen. Samen met onze partner MM hebben we alle gegevens op een bord geplakt en vanuit daar helemaal los gegaan op creatie vlak. Heerlijk om te doen!
En als snel wisten we het: Puur. Dat is een woord met zoveel lading, zoveel gevoel & kwam zo overduidelijk bij de doelgroepen vandaan, dat dit de kern moest worden van de nieuwe boodschap. Na een intensieve sessie hebben we een hele mooi boodschap geformuleerd die passend is voor elke buyer persona:
"Orchidee: de pure vorm van geluk."
Orchidee: de pure vorm van geluk is van toepassing op aale drie de buyer persona’s. Bij elke buyer persona ligt alleen de uitwerking net iets anders. Om hier een mooie doorvertaling van te maken hebben we een lijn ontwikkeld met drie kleuren. Zo is het verschil duidelijk & is het heel makkelijk om die nuances in perspectief goed over te brengen in zowel content als beeld!
Vol trots hebben we het gepresenteerd aan Orchidee Nederland & ook zij vonden het een mooie, onderscheidende en menselijke nieuwe boodschap! Ze kunnen er nu vol mee aan de slag om het mooie merk meer te laden!
Geschreven door: Sticky Marketing
Wij helpen je snel en concreet op weg! Let's rock!
(Bereikbaar tussen 08:30 en 18:00 uur)
Kerkstraat 30A
1404 HJ Bussum