Tja, leuk hoor om actief te zien op marketinggebied. Je website ziet er shiny uit, je sponsored campagnes zijn allemaal goed ingericht en de call to actions op je landingspagina heb je ook weloverwogen geplaatst. Dus. Klaar = kees. Maar is dat wel zo?
Wat ons betreft zijn de mogelijkheden van online marketing juist zo cool ten opzichte van offline marketing, omdat je altijd gericht kunt blijven optimaliseren.
Maak jij hier ook gebruik van? Of heb je alles 1 keer slim ingericht en ben je ervan overtuigd dat het nu allemaal vlotjes verloopt? Dat zou namelijk echt een gemiste kans zijn.
"Maak gebruik van A/B testen en ben verzekerd van het optimale resultaat."
Uiteindelijk is er geen heilige graal waar je gebruik van kunt maken om het beste resultaat te halen. Je kunt briljante plannen smeden, leren van experts en wekelijks kijken wat er gebeurt. Maar ja, van alleen kijken is nog nooit iemand beter geworden. Althans: wij niet :-)
Om je marketingactiviteiten te optimaliseren, is het van belang om te testen. Door verschillende elementen van je campagne te veranderen. Een A/B test leent zich hier heel goed voor.
Hoe werkt dit nu precies? Laten we het voorbeeld nemen van een sponsored campagne op LinkedIn. Om echt te weten wat het beste werkt voor jouw doelgroep, is om 2 campagnes te maken. Dezelfde content, ander beeld. Zo zie je precies welk beeld beter aanslaat. Of gebruik eens video en stilstaand beeld ten opzichte van elkaar. Ook zeer interessant om de verschillen te zien. En nee, het is geen vaststaande uitkomst. Voor het ene bedrijf werkt video op LinkedIn beter en voor de andere branche een stilstaand beeld. Tja, zo is elke branche weer anders. En dat maakt ons vak juist zo leuk!
Je kunt A/B testen eigenlijk overal toepassen: nieuwsbrieven met verschillende headers, subjecttitels, andere kleuren CTA-buttons, content. De mogelijkheden zijn eindeloos. En doot te proberen, kun je leren!
Maak jij al gebruik van A/B testen voor jouw marketingactiviteiten? Of zou je dit wel willen, maar je bent er niet helemaal in thuis? Wij adviseren je graag over hoe jij dit voor jou specifieke situatie kunt toepassen. Hou jij wel van testen en ben je niet vies van een leuk spelletje met data? Neem dan even contact met ons op, we spelen graag met je mee.
Geschreven door: Sticky Marketing
Wij helpen je snel en concreet op weg! Let's rock!
(Bereikbaar tussen 08:30 en 18:00 uur)
Kerkstraat 30A
1404 HJ Bussum