Een blog schrijven over het schrijven van een succesvolle blog. Het klinkt allemaal een beetje als een soort Inception-achtig iets, maar maak je geen zorgen, we gaan niet in een diepe droomwereld. We delen in deze blog alleen een paar tips over hoe je een geweldige blog kan schrijven!
Wij durven te wedden dat zeker 50% van de mensen niet goed nadenkt over wat hij wil bereiken met zijn blog. Bloggen kost tijd en is daarom vaak het ondergeschoven kindje. Business gaat namelijk altijd voor. Met als gevolg dat het schrijven van blogs wordt verdeeld onder de medewerkers van een organisatie. En de medewerkers hebben eigenlijk geen idee hoe je een goede blog moet schrijven. Ze doen natuurlijk hun best, maar het resultaat blijft vaak uit.
Kortom: eigenlijk zonde van de tijd en inspanningen!
1. Buyer persona
Voor wie schrijf je je blog eigenlijk? Om je boodschap goed over te brengen is het belangrijk om te weten wie je doelgroep (buyer persona) is. Een buyer persona is een fictieve representatie van je ideale klant. Om je boodschap goed over te dragen is het van belang om te weten waar je buyer persona behoefte aan heeft. Dit lijkt een behoorlijke open deur, maar het gebeurt maar al te vaak dat organisaties dit nog niet scherp hebben. Maak daarom echt tijd allereerst je doelgroep goed in kaart te brengen. Denk hierbij aan de volgende elementen:
2. Buyer Journeys
Nu je weet voor wie je je blog wilt gaan schrijven, is de volgende stap om na te denken voor welke fase van de buyer’s journey je de content gaat maken.
De buyer’s journey (klantreis) is verdeeld in 3 fasen, namelijk:
Zoals je begrijpt, is informatiebehoefte per fase verschillend. Houd dit in je achterhoofd bij het bloggen!
3. Gebruik de juiste zoekwoorden
Een goed geschreven blog is niets waard als hij niet wordt gevonden. Daarom is de distributie natuurlijk van belang, maar het helpt ook om de juiste zoekwoorden te gebruiken. Doe een zoekwoordenanalyse om er zeker van te zijn dat je de zoektermen gebruikt waar je buyer persona ook daadwerkelijk op zoekt.
4. Design
Nu je blog contentwise helemaal klaar is, ga je beginnen met het design. Een paar tips:
Tjongejonge, dat lijkt een behoorlijke opgave he? Nou, dat valt hartstikke mee hoor. Je moet er alleen even tijd voor vrij maken en doen….vooral veel doen!
Zie je het niet helemaal zitten? Bedenk dan even wat bloggen je kan opleveren?
Kortom: eigenlijk iedereen zou moeten bloggen!
Succes! En als je er niet uitkomt helpen wij je er graag bij! Het maakt niet uit of het nou technische teksten, creatieve teksten of bijvoorbeeld een webinar is. Wij doen het allemaal. :)
Geschreven door: Sticky Marketing
Wij helpen je snel en concreet op weg! Let's rock!
(Bereikbaar tussen 08:30 en 18:00 uur)
Kerkstraat 30A
1404 HJ Bussum