2230860 Sticky Marketing content 29 06 2023 NIeuws
Inspiratie

Hoe schrijf je een succesvolle blog? 

Hoe schrijf je een succesvolle blog? 

Een blog schrijven over het schrijven van een succesvolle blog. Het klinkt allemaal een beetje als een soort Inception-achtig iets, maar maak je geen zorgen, we gaan niet in een diepe droomwereld. We delen in deze blog alleen een paar tips over hoe je een geweldige blog kan schrijven! 

Wij durven te wedden dat zeker 50% van de mensen niet goed nadenkt over wat hij wil bereiken met zijn blog. Bloggen kost tijd en is daarom vaak het ondergeschoven kindje. Business gaat namelijk altijd voor. Met als gevolg dat het schrijven van blogs wordt verdeeld onder de medewerkers van een organisatie. En de medewerkers hebben eigenlijk geen idee hoe je een goede blog moet schrijven. Ze doen natuurlijk hun best, maar het resultaat blijft vaak uit. 

Kortom: eigenlijk zonde van de tijd en inspanningen! 

1. Buyer persona 

Voor wie schrijf je je blog eigenlijk? Om je boodschap goed over te brengen is het belangrijk om te weten wie je doelgroep (buyer persona) is. Een buyer persona is een fictieve representatie van je ideale klant. Om je boodschap goed over te dragen is het van belang om te weten waar je buyer persona behoefte aan heeft. Dit lijkt een behoorlijke open deur, maar het gebeurt maar al te vaak dat organisaties dit nog niet scherp hebben. Maak daarom echt tijd allereerst je doelgroep goed in kaart te brengen. Denk hierbij aan de volgende elementen: 

  • Demografische kenmerken 
  • Achtergrond informatie (opleiding, huidige functie & carrière pad) 
  • Doelen, behoefte, verlangens en informatiebehoefte 
  • Uitdagingen 

2. Buyer Journeys

Nu je weet voor wie je je blog wilt gaan schrijven, is de volgende stap om na te denken voor welke fase van de buyer’s journey je de content gaat maken. 

De buyer’s journey (klantreis) is verdeeld in 3 fasen, namelijk: 

  • De awareness stage: Je prospect heeft een probleem of uitdaging en is informatie aan het zoeken om dit op te lossen. 
  • De consideration stage: Je prospect vergelijkt de verschillende oplossingen voor het probleem. 
  • De decision stage: In deze fase is het inmiddels helemaal duidelijk wat de voor –en nadelen zijn van de verschillende oplossingen. Hier zal jouw prospect zijn keuze maken voor een product of service en deze daadwerkelijk aanschaffen.  

Zoals je begrijpt, is informatiebehoefte per fase verschillend. Houd dit in je achterhoofd bij het bloggen! 

3. Gebruik de juiste zoekwoorden

Een goed geschreven blog is niets waard als hij niet wordt gevonden. Daarom is de distributie natuurlijk van belang, maar het helpt ook om de juiste zoekwoorden te gebruiken. Doe een zoekwoordenanalyse om er zeker van te zijn dat je de zoektermen gebruikt waar je buyer persona ook daadwerkelijk op zoekt.  

4. Design

Nu je blog contentwise helemaal klaar is, ga je beginnen met het design. Een paar tips: 

  • Maak gebruik van een algemene blogpagina, waar je alle blogs kunt terugvinden 
  • Zorg voor een consistente branding, de lezer moet zich wel herkennen binnen je huisstijl 
  • Maak gebruik van een vast template voor je blogs, dit zorgt voor herkenbaarheid 
  • Als het mogelijk is, maak dan gebruik van CTA’s 
  • Zorg ervoor dar je blog makkelijk te scannen is. Dit doe je door gebruik te maken van headers, bullets, lijstjes, witruimte en korte alinea’s. Dit bevordert de user experience! 
  • Maak gebruik van ondersteunende afbeeldingen en video’s 
  • Zorg ervoor dat je blog ook goed leesbaar is op mobile devices 

Tjongejonge, dat lijkt een behoorlijke opgave he? Nou, dat valt hartstikke mee hoor. Je moet er alleen even tijd voor vrij maken en doen….vooral veel doen! 

Zie je het niet helemaal zitten? Bedenk dan even wat bloggen je kan opleveren? 

  • Je profileert jezelf (of je bedrijf) als expert 
  • Het zorgt voor een sterk imago 
  • Je verhoogt je vindbaarheid 
  • Het verhoogt traffic naar je website 
  • Het genereert leads 

Kortom: eigenlijk iedereen zou moeten bloggen! 

Succes! En als je er niet uitkomt helpen wij je er graag bij! Het maakt niet uit of het nou technische teksten, creatieve teksten of bijvoorbeeld een webinar is. Wij doen het allemaal. :)

2230860 Sticky Marketing content 29 06 2023 Facebook

Geschreven door: Sticky Marketing

Deel dit bericht:

Samen online impact maken?

Wij helpen je snel en concreet op weg! Let's rock!

"Sticky marketing owners Lotte & Meike aan het ping-pongen voor ideeën" Samen online impact maken? Sticky Marketing helpt je

Contact

+31 35 20 14 794

(Bereikbaar tussen 08:30 en 18:00 uur)

info@stickymarketing.nl

Kerkstraat 30A
1404 HJ Bussum

Op de hoogte blijven?

De laatste weetjes, trends, tips & tricks altijd in je mail door jezelf aan te melden.

Volg ons