Inspiratie

Het belang van visuele aantrekkingskracht

Het belang van visuele aantrekkingskracht

Als merk wil je natuurlijk een bepaalde boodschap uitstralen. Een uitstraling die volledig past bij jouw merkverhaal en merkidentiteit. Een boodschap overbrengen doe je namelijk niet alleen met woorden, maar ook met beeld. Hoe pak je zoiets aan? Waar begin je? En waarom is visuele vormgeving zo van belang?

Visuele identiteit

Om te beginnen is het belangrijk dat je beelden en de kernwaarden van jouw bedrijf overeenkomen. Dit kun je bereiken door een huisstijlgids te ontwikkelen. Een huisstijlgids is niets meer dan een naslagwerk voor jou en iedereen met wie je samenwerkt, waarin staat beschreven hoe jullie alles (digitaal) vormgeven. Hierdoor creëer je eenheid. Superbelangrijk! En makkelijk ook vooral. Want als je eenmaal een goede huisstijl hebt ontwikkeld, hoef je dus nooit meer na te denken of iets wel in lijn is met je huisstijl. Want je huisstijl is nu juist zo mooi vastgelegd. 

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat een consistente beeldvorming helpt om jouw merk te herkennen & herinneren. Je ziet deze stijl terug in het visitekaartje, de website, een e-book, presentaties, sociale media en zelfs in e-mails. Als je dit goed wil doen, zorg je ervoor dat alles wat je met de buitenwereld communiceert, in een mooi huisstijljasje is gestoken. Wel zo professioneel ook.

Een aantal tips om zo’n huisstijlgids samen te stellen:

1. Durf

Wees niet bang om bepaalde kleuren en lettertypes te kiezen. Zorg dat het past bij jouw unieke merkverhaal. Kleuren bevorderen ook bepaald gedrag, dus hou hier wel even rekening mee :-)

2. Blijf bij jezelf

Houd je van minimalistisch of vind je krullende letters en knal kleuren mooier? Doe wat bij jouw merk past!

3. Energie

Vertaal de energie die jij met je bedrijf en product wilt uitstralen ook in passende beelden. Besteed hier tijd & budget aan. Bepaal een richting en voer dit consistent door. Zonde om de identiteit van je verhaal bijvoorbeeld te laten leiden door Stock materiaal. Investeer in eigen mooie pica’s!  

4. Brainstorm

Neem de tijd om jouw huisstijl te ontwikkelen & doe een grondige analyse naar jouw merkverhaal. Creëer eerst een haarscherp merkverhaal, maar vergeet dit niet visueel door te vertalen. Brainstorm met je team en met je klanten!

5. Stick to the plan!

Heb je gevonden wat bij je past? Probeer dan je eigen huisstijl zo goed mogelijk op te volgen. Zo zorg je namelijk voor consistentie en herkenning van jouw merk.

Wil jij ook graag meer consistentie en zichtbaarheid creëren voor jouw bedrijf? Wij helpen je graag met het uitzoeken van je ware unieke verhaal & de bijpassende visuele doorvertaling. Benieuwd? Neem dan even contact met ons op, we denken graag creatief en visueel met je mee.

Geschreven door: Sticky Marketing

Deel dit bericht:

Samen online impact maken?

Wij helpen je snel en concreet op weg! Let's rock!

"Sticky marketing owners Lotte & Meike aan het ping-pongen voor ideeën" Samen online impact maken? Sticky Marketing helpt je

Contact

+31 35 20 14 794

(Bereikbaar tussen 08:30 en 18:00 uur)

info@stickymarketing.nl

Kerkstraat 30A
1404 HJ Bussum

Op de hoogte blijven?

De laatste weetjes, trends, tips & tricks altijd in je mail door jezelf aan te melden.

Volg ons