Voor de focus van je marketingstrategie is het essentieel dat bedrijven regelmatig stilstaan bij hun koers. Een strategie dag, waarbij het managementteam (MT) of het hele bedrijf de tijd neemt om de visie, missie en positionering scherp te stellen, is een waardevolle investering. Het helpt niet alleen om duidelijkheid te krijgen over waar je als bedrijf staat, maar ook om de richting voor de toekomst te bepalen. Hoe ziet zo’n strategiedag eruit en wat levert het op?
De kracht van een scherpe strategie dag
Na verloop van tijd kunnen bedrijven verdrinken in dagelijkse operationele zaken. Een strategie dag biedt ruimte om grotere, fundamentele vragen te stellen: Waar staan we nu? Waar willen we heen in de komende 5 jaar? Wat is onze positie ten opzichte van de concurrentie? Door hier regelmatig bij stil te staan, of in iedere geval 1 keer per jaar, voorkom je dat je bedrijf doelloos of zonder echte focus verdrinkt in de drukte van de dag. Het helpt je om gefocust te blijven en je strategie tijdig bij te stellen.
Hoe ziet een strategie dag eruit?
Een strategiedag bestaat vaak uit verschillende werkmethoden en tools die helpen om helderheid te krijgen over jouw huidige situatie en toekomstige doelen. Hieronder enkele onderdelen die vaak in onze strategie sessies aanbod komen:
1. Golden Circle
Met het model van Simon Sinek’s Golden Circle krijg je snel helder waarom bedrijven doen wat ze doen (je 'purpose'), hoe je dat doet (je processen en waarden) en wat je precies aanbiedt (producten of diensten). Door het waarom centraal te stellen, kan je als bedrijf beter communiceren met klanten en medewerkers, wat zorgt voor een sterkere merkidentiteit en meer betrokken.
2. Buyer Persona’s
Het is essentieel om je ideale klanten goed te begrijpen. Door buyer persona’s op te stellen, krijg je inzicht in de behoeften, wensen en pijnpunten van je doelgroep. Dit maakt het makkelijker om producten en marketingcampagnes beter af te stemmen op je klanten en hun gedrag. Je spreekt hem of haar tenslotte heel gericht aan én een bijkomend voordeel: je geeft geen onnodig mediabudget weg aan een doelgroep die niet tot je doelgroep behoort.
3. Business Canvas Model
Het Business Canvas Model helpt bedrijven om hun businessmodel in één overzicht te visualiseren. Je benoemen hierin aspecten zoals klantsegmenten, waardepropositie, kanalen, klantrelaties, inkomstenstromen, key resources, key activiteiten, partners en kostenstructuur. Het is een krachtige tool om snel inzicht te krijgen in je bedrijfsstrategie en waar verbeteringen mogelijk zijn.
4. Waardepropositie
Wat maakt jouw bedrijf uniek en waarom moeten klanten juist bij jou kopen? De waardepropositie is het antwoord op deze vraag en helpt bedrijven om duidelijk te communiceren wat hen onderscheidt van de concurrentie. Een scherpe waardepropositie is cruciaal om klanten te overtuigen en je positie in de markt te versterken.
Wat is de uitkomst van zo’n dag?
Na zo’n strategiedag heb je niet alleen helderheid over je huidige positie, maar heb je ook concrete plannen en doelen voor de toekomst. De uitkomst van zo’n dag is vaak:
Voordelen van een Sticky strategiedag:
Naast het feit dat een strategiedag dus heel nuttig is, is het ook heel erg leuk en zorgt het voor veel energie voor jou en je collega's. Wij helpen bedrijven graag om zo’n strategiedag te faciliteren. Met de juiste tools en begeleiding zorgen wij ervoor dat je visie, missie en positionering scherp blijven, zodat jij en je team met focus en duidelijkheid de toekomst tegemoet kunnen gaan.
Geschreven door: Sticky Marketing
Wij helpen je snel en concreet op weg! Let's rock!
(Bereikbaar tussen 08:30 en 18:00 uur)
Kerkstraat 30A
1404 HJ Bussum