Uiteindelijk wil iedereen natuurlijk klanten die het idee hebben van: hé, hier word ik echt op een persoonlijke manier benaderd en ben ik niet zomaar een nummertje. Dit kun je bereiken op een manier waarbij het je ook nog eens mega veel tijd kan besparen! Lees gauw verder om erachter te komen wat een mailingflow is, hoe je hem opbouwt, de voordelen ervan en natuurlijk bieden we enkele tools aan waar je de flow in kunt opbouwen. Wel zo handig!
Een mailingflow is een geautomatiseerde serie e-mails die naar een specifiek groepje mensen wordt gestuurd. Heb jij bijvoorbeeld een webinar aanmelding op je website en een nieuwsbrief inschrijving, dan worden dit 2 aparte groepen. Het opzetten van je mailingflow begint dan ook met het identificeren van je doelgroep.
Wanneer de doelgroep vastgesteld is, kun je gaan beginnen met het creëren van je boodschap naar de klant die gericht zijn op hun wensen, maar denk ook aan leuke acties, events of nieuwe producten en diensten.
Tegenwoordig willen we alles natuurlijk lekker geautomatiseerd hebben. Dit is dan ook het grootste voordeel van het inrichten van een mailingflow. Wanneer het geactiveerd wordt begint het automatisch te lopen. Zodra je de mails, triggers en tijdsduren hebt ingesteld kun je lekker achterover gaan leunen en ontzorg je jezelf van enorm veel routine werk!
Een ander voordeel is dat het de mogelijkheid biedt om heel persoonlijk gericht contact te hebben met de klant. Persoonlijk en geautomatiseerd? Ja, dat kan dus echt wel samen gaan. Via deze weg bouw je een sterke band op met de klant en houd je hen betrokken bij je merk.
Er zijn natuurlijk talloze tools op de markt om je hierbij te helpen. Wij hebben onze favorieten even voor je uitgelicht:
Mailchimp: mocht je al eens aan campagnemarketing hebben gedaan dan zal je vast wel bekend zijn met Mailchimp. Mailchimp is een populaire tool voor e-mailmarketing die wordt gebruikt door zowel kleine als grote bedrijven. Het biedt functies zoals mailinglijstbeheer, sjablonen voor e-mailontwerp en rapportages van resultaten. Mailchimp biedt een gratis abonnement voor maximaal 2.000 abonnees en 10.000 mails per maand. Ook biedt het een mogelijkheid om mailing flows in te richten, mits je de betaalde versie neemt.
Activecampaign: Activecampaign is een e-mailmarketingplatform dat is ontworpen om bedrijven te helpen geautomatiseerde e-mailcampagnes te maken. Het biedt functies zoals automatische mailflows, segmentatie van mailinglijsten, rapportages en integraties met andere tools. Dit is een ideale optie voor bedrijven die op zoek zijn naar geavanceerde e-mailmarketingmogelijkheden. De variaties zijn eindeloos en we raden dit dan ook met name aan voor de 'wat grotere bedrijven’.
MailBlue: Mailblue is een systeem dat werkt met dezelfde software als Activecampaign, alleen dan is het een Nederlands bedrijf. Dit maakt het een geweldige optie voor Nederlandse bedrijven die op zoek zijn naar een e-mailmarketingtool die specifiek is afgestemd op hun behoeften.
Ben jij een Nederlands bedrijf die wat groter is en meer behoefte heeft aan een wat geavanceerdere mailing flow? Dan raden wij zeker aan om eens te kijken naar MailBlue. Ben jij wat kleiner en lukt het allemaal nog wel handmatig, dan is de gratis versie van Mailchimp ook een lekkere opstarter.
Ben je helemaal om, maar heb je nou geen idee wat bij jouw bedrijf past of hoe je zo een mailing flow lekker goed en strak inricht? Dan kun je ons altijd even bellen en dan kunnen wij de mogelijkheden voor jouw bedrijf bespreken!
Geschreven door: Sticky Marketing
Wij helpen je snel en concreet op weg! Let's rock!
(Bereikbaar tussen 08:30 en 18:00 uur)
Kerkstraat 30A
1404 HJ Bussum