Inspiratie

Gratis automatische mailingflows instellen? Dat kan!

Gratis automatische mailingflows instellen? Dat kan!

Wil jij jouw klant ook de beste customer experience bieden? De juiste content op het juiste moment? Op het tempo van jou doelgroep? Dat zou fijn zijn toch? Maar jeetje, om elke keer precies een mailtje te sturen op het moment dat je doelgroep daar behoefte aan heeft is toch knetter ingewikkeld en tijdrovend? Tja, dat zou je zeggen. Maar er is tegenwoordig zoveel mogelijk op digitaal vlak, dat je dit hele proces kunt automatiseren. Hoe fijn is dat?! En dan ook nog eens door de mogelijkheid om gratis mailflows in te stellen van Mailchimp. Dat maakt het helemaal leuk & aantrekkelijk. Want vroeger was dit alleen mogelijk als je een vet dure software tool aanschafte!

Maar tijden veranderen en de ontwikkelingen op digitaal vlak gaan echt zo snel als het licht. Dus profiteer daar lekker van!

Hoe?

Sinds kort biedt Mailchimp de functie aan om een volledige customer journey mailing te maken binnen hun systeem. Omdat dit een groot aantal voordelen biedt voor bijna ieder bedrijf zijn wij erin gedoken en hebben er zelfs al een paar opgezet voor onze klanten. Lees je even mee? Daar zul je geen spijt van krijgen :-)

Wat is een Mailchimp Customer journey?

Customer journey is natuurlijk weer zo’n hippe marketingterm. Maar in normaal Nederlands is het niets anders dan een klantreis. Een gedetailleerde kaart die de volledige ervaring van een klant met jouw bedrijf laat zien. Hiermee kun je elke interactie of contactmoment zien die een klant met jouw bedrijf heeft, zelfs voor en nadat ze daadwerkelijk betrokken zijn. Fancy toch? En handig vooral, want op deze manier kun je dus die hele customer journey beïnvloeden en de ervaring zo optimaal mogelijk inrichten!

In Mailchimp is een Customer Journey een tool voor marketingautomatisering waarmee je dynamische, geautomatiseerde marketingpaden voor je klant visueel in kaart kunt brengen. Afhankelijk van de fasen die je jouw klant wilt laten doorlopen (ontdekking, acquisitie, retentie, enz.), kun je de startpunten en andere unieke interacties kiezen om je klant bij elke stap te betrekken.

Alle marketing- of inkooppaden waarvoor je je gegevens wilt gebruiken, kunnen in kaart worden gebracht met de Customer Journey-builder, waarmee je je op specifieke gebruikers kunt richten en kan concentreren op wat hen van het ene punt naar het andere zal brengen. Hieronder zie je een klein voorbeeld van een flow.

Wat zijn de voordelen van zo’n geautomatiseerde flow?

Eén van de grote voordelen van Mailchimp is dat het een gratis pakket heeft. Het gratis abonnement omvat maximaal 2.000 contacten en 10.000 verzendingen per maand, met een dagelijkse verzendlimiet van 2.000. Dit betekent dat het ideaal is om mee te beginnen voor start-ups of bedrijven die nog weinig aan mailing doen. Ga je nou als een raket, dan raden we je aan om een segment hoger te kiezen en dus een maandelijks abonnement af te sluiten. Maar het is het meer dan waard & nog steeds goedkoper dan vele andere geavanceerde tools.

Een ander voordeel is dat het bijna compleet geautomatiseerd is.  In het begin moet je natuurlijk flink wat werk verzetten en als goed inrichten. Het begint met het bedenken van een goede, waardevolle flow. Deze moet je natuurlijk tot in detail uitpuzzelen en dan vervolgens kun je het gaan inrichten in Mailchimp. Hierna is het echter een kwestie van de flow aanzetten en jouw klant zal er automatisch doorheen rollen. Jij kunt vervolgens in je account precies zien hoe vaak de mail is geopend, hoe vaak erop buttons is geklikt en nog veel meer. Compleet inzicht in jouw klantgedrag dus!

Mailflows in de praktijk: klantcase: Peakz

Het klinkt wellicht nog een beetje abstract, dus om het wat concreter voor je te maken, nemen we je mee in het traject wat we voor één van onze klanten gedaan hebben.

Peakz is een online platform wat in het leven is geroepen om getalenteerde sporters te helpen om funding te krijgen. Een sportcarrière is immers erg duur en vaak niet voor iedereen weggelegd. Zonde. Want iedere getalenteerde sporter zou een eerlijke kans moeten krijgen toch? Peakz verbind sporters met hun fans en biedt middels het platform de mogelijkheid om te sponsoren.

‘’We’re Peakz. Crazy about sports and innovation. We have a goal: divide money in sports equally. Social platforms and brands earn the most of the athletes' content. While it’s the athletes who do the work. We make sports funding fair. So all athletes get a fair chance to reach the top, to build their own legacy and to secure their future.
On Peakz athletes generate a steady income. We only benefit, when they benefit.’’

Bij Peakz kunnen atleten zich dus aanmelden om een eigen professionele, persoonlijke pagina aan te maken. Hierop kunnen zij regelmatig content delen met hun fans en zo krijgen de fans een echt kijkje achter de schermen. Hoe ziet het leven van hun favoriete topsporter eruit? De atleten delen allerlei leuke informatie met hun fanbase, waartoe zij toegang krijgen tegen een kleine maandelijkse fee. Een ideale manier om hun helden te supporten! Zie hier bijvoorbeeld het kanaal van Simon Hansen, een Deense olympische sprinter.

De uitdaging van Peakz

Om dit platform echt een boost te geven is het natuurlijk van belang dat zoveel mogelijk sporters zich aanmelden. En ook dat zoveel mogelijk fans hun helden supporten. Omdit te kunnen realiseren wilde Peakz in eerste instantie een grote mailing opzetten om sporters aan te trekken. De atleet moet een aantal stappen door om echt online te zijn & de aandacht te kunnen trekken. Denk dan aan bijvoorbeeld het inrichten van hun pagina, foto’s plaatsen een bio schrijven. Zo waren er tal van acties die aandacht verdienen. Peakz wil hun atleten uiteraard zo goed mogelijk begeleiden & hier horen tips & tricks bij, felicitaties bij behaalde mijlpalen en herinneringsmails als ze bijvoorbeeld een tijdje geen content hebben gedeeld met hun fans. Nou, je merkt het al: een missie met een mooie uitdaging die vraagt om geautomatiseerde mailflows! Iedere atleet doorloopt de verschillende stappen immers op een eigen tempo.

De aanpak van Sticky Marketing

Samen met Peakz zijn we aan de slag gegaan. Eerst hebben we een grote flow bedacht waarbij het doel was om de atleet de beste begeleiding te bieden. Al deze stappen hebben we eerst uitgedacht & getekend, om ze vervolgens te plotten in een stroomschema. Hierbij is het belangrijk om van tevoren goed na te denken wat er precies in de mails moet komen te staan, hoe vaak de mailtjes worden verstuurd en hoelang de “rust” periode is tussen de verschillende mails. Uiteraard hebben we ook goed nagedacht over wat er moet gebeuren als de atleten sommige acties überhaupt niet uitvoeren. In het geval van Peakz hebben we ervoor gekozen om een gentle reminder te sturen om zo de atleet te motiveren om weer wat te posten. 

Toen dit proces helemaal duidelijk was, zijn we aan de slag gegaan om de flows in te richten. Door de juiste tags toe te voegen aan de juiste mailing, hebben we de hele mailflow aan elkaar gekoppeld en de juiste triggers toegevoegd. Zo was het resultaat een vloeiend lopende mailflow. Je kunt het zien als een soort domino-effect. Als de atleet zich eenmaal heeft ingeschreven op het platform, volgen de mails zich in een logische volgorde op. Totdat het opeens stilvalt. Dan moet je opnieuw even een duwtje geven om de dominostukjes weer te laten rollen. En hier hebben we dit dus geautomatiseerd door de juiste triggers toe te voegen. Een superleuke puzzel om in te vullen!

Toen alles was ingericht, hebben we natuurlijk alles getest. Superbelangrijk om de hele flow van tevoren natuurlijk goed te controleren en eventuele hobbels eruit te halen. Hier hebben we samen de puntjes op de i gezet om vervolgens alles live te zetten. Een mooi moment! En het extra mooie van het verhaal is dat Peakz er nu zo goed als geen omkijken meer naar heeft, want alles is volautomatisch.  

Heb jij ook de behoefte om een ideale customer journey in te richten voor jouw klanten? Denk dan eens na over geautomatiseerde flows. En mocht je er niet uitkomen, bel ons dan even want we helpen je graag bij deze leuke puzzel. Op naar mooie klanten!

Geschreven door: Sticky Marketing

Deel dit bericht:

Samen online impact maken?

Wij helpen je snel en concreet op weg! Let's rock!

"Sticky marketing owners Lotte & Meike aan het ping-pongen voor ideeën" Samen online impact maken? Sticky Marketing helpt je

Contact

+31 35 20 14 794

(Bereikbaar tussen 08:30 en 18:00 uur)

info@stickymarketing.nl

Kerkstraat 30A
1404 HJ Bussum

Op de hoogte blijven?

De laatste weetjes, trends, tips & tricks altijd in je mail door jezelf aan te melden.

Volg ons