Yes, de lancering van het nieuwe paradepaardje van Volkswagen: de Taigo. Een aantal weken geleden vertelden we je al vol trots over die nieuwe opdracht in het artikel: Nieuwe klant: Pon Volkswagen.
Inmiddels zijn we in volle vaart aan de slag gegaan! De marktintroductie van de Taigo staat gepland voor eind januari. Inmiddels hebben we ontzettend veel mooi materiaal binnen vanuit de fabriek en zijn we aan het bekijken wat we daarvan kunnen gebruiken voor de marktintroductie in Nederland.
Tijdens deze brainstorm waren we aan het beoordelen welke assets bruikbaar zijn en goed zouden werken voor een lokale doorvertaling. Niet elke kleur wordt bijvoorbeeld in Nederland verkocht en ook de verschillende opties en features kunnen verschillen per land.
Afstemming met het product marketingteam is dus heel belangrijk! Daarnaast hebben we tijdens deze brainstorm met elkaar de mediamiddelen besproken. Waar zetten we op in en hoe zorgen we dat we genoeg model bekendheid behalen? De Taigo is tenslotte een volledig nieuw model! Allemaal belangrijke dingen om over na te denken :-)
Om de keuze van de middelenmix goed te kunnen bepalen, is het belangrijk dat je de doelstellingen vooraf duidelijk neerzet. Want zonder goede doelstelling weet je ook nooit of je succesvol bent of dat je keihard hebt gefaald. En dan kun je dus ook niet bijsturen en verbeteren. Kortom: je doelstelling bepaalt voor een groot deel ook welke mediamiddelen hier goed bij passen. Heb je bijvoorbeeld een naamsbekendheids- gerelateerde doelstelling, dan kies je andere middelen dan wanneer je doelstellingen op conversie insteekt.
Om dit goed te doen, is het slim om inzicht te krijgen in welke marketingactiviteiten je het beste kunt in kunt zetten op welke momenten in de customer journey. Wij werken daarbij graag met het STDC- Model van Google. Voor elke fase in de customer journey dienen andere middelen te worden ingezet en andere content te worden gedeeld. De behoefte per fase is namelijk verschillend. Voor succesvolle marketing moet de hele flow kloppen. Een leuke digitale puzzel om in te vullen!
De See-fase staat in het teken van bekendheid, in deze fase is de klant immers nog geen klant. Mensen die in de toekomst geïnteresseerd kunnen zijn in een product of dienst bevinden zich in deze fase. Deze mensen zijn passief en hebben nog geen intentie voor aankoop of tot een bepaalde actie. In deze fase werk je aan de merk en/of naamsbekendheid. Het is belangrijk dat jouw product of bedrijf wordt getoond aan consumenten, zonder de verwachting dat zij direct tot aankoop/actie overgaan. De inzet van TV kan dan bijvoorbeeld heel interessant zijn maar ook blogs of Google Ads.
De Think-fase staat in het teken van overweging. De potentiële klant is hier al verder in het koopproces: de doelgroep is hier verder in zijn overweging en heeft al een commerciële koopintentie. Overhalen die hap dus! Consumenten zijn in deze fase namelijk al wat gerichter op zoek naar een product of dienst, maar het bedrijf waar ze dit kopen is nog niet bepaald. Dit is dus echt het moment om top of mind te komen! Bijvoorbeeld in het geval van de doelgroep van de Taigo, overwegen zij een nieuwe auto te kopen, ze weten alleen nog niet exact van welk merk of welk model. Ze zijn zich dus echt nog aan het oriënteren. Een goed instapmoment om jezelf goed te promoten.
De Do-fase staat in het teken van kopen. Dat wil zeggen dat de potentiële klant klaar is om tot koop over te gaan en iets aan te schaffen. In deze fase weet de consument wat hij of zij wil hebben, maar ook bij welke bedrijf hij dit wil kopen. In ons geval willen we uiteraard dat de consument op dit moment voor de Taigo heeft gekozen ten opzichte van eventuele andere modellen die hij/zij ook heeft overwogen.
De laatste fase is de Care-fase, deze fase staat in het teken van loyaliteit. In deze fase bevinden zich alle consumenten die inmiddels klant zijn bij jouw als organisatie. Dus als de consument uiteindelijk de Taigo heeft besteld, belandt deze in de Care fase. Nu is het superbelangrijk om in contact te blijven om te zorgen dat hij/zij ook tevreden blijft! Een fase die veel bedrijven minder aandacht geven, terwijl dit uiteraard minstens zo belangrijk is, dit zijn tenslotte de ambassadeurs van jouw bedrijf of product! Het is vervolgens dus aan de organisatie die het product verkocht heeft de taak om de klant te blijven binden. Heb jij daar weleens goed over nagedacht?
Ben je benieuwd hoe wij dit STDC model op jouw bedrijf of merk kunnen toepassen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We denken graag met je mee om de ideale journey te bepalen voor jouw bedrijf! Stuur ons een mailtje via info@stickymarketing.nl of bel 035-2014 794, we komen graag met je in contact.
Geschreven door: Sticky Marketing
Wij helpen je snel en concreet op weg! Let's rock!
(Bereikbaar tussen 08:30 en 18:00 uur)
Kerkstraat 30A
1404 HJ Bussum