Online marketing blijft zich ontwikkelen en vooruitkijken is daarbij uiteraard super belangrijk! Want hoe kun je slim (blijven) inspelen op toekomstige veranderingen? Hier zijn wat ons betreft 5 trends die de online marketingwereld in 2024 zeker gaan beïnvloeden:
- Voice search en conversational marketing: de groeiende populariteit van spraakgestuurde zoekopdrachten en AI-assistenten zal de nadruk leggen op conversational marketing. Het optimaliseren van content voor voice search en het creëren van interactief contact met klanten wordt steeds belangrijker.
- Video content: videocontent blijft de koploper in marketing. Korte, krachtige video's en live streams zullen een belangrijk onderdeel zijn van elke marketingstrategie. Interactieve videoformats en VR-ervaringen worden belangrijker. Houd het wel kort en snappy want de aandachtspanne van de kijker wordt steeds korter. En je wil natuurlijk niet dat je kijker wegklikt of in slaap valt 😊
- AI en Machine Learning in Marketing: een open deur natuurlijk. Maar de komst van AI is nu echt niet meer weg te denken. Het zal steeds betere inzichten bieden in klantgedrag, waardoor marketeers meer gepersonaliseerde campagnes kunnen creëren. Zo word je steeds slimmer in het voorspellen van consumentengedrag en het optimaliseren van campagnes. Ook voor campagnes is het super handig. Op campagne niveau kun je daardoor bijvoorbeeld een ‘look a like audience’ creëren als je ziet dat een bepaalde doelgroep goed reageert. Vet toch?
- Versnelling & experimenteren: door alle digitale tools en mogelijkheden zien wij als trend dat het nog belangrijker dan ooit gaat worden om sneller te schakelen. Geen elle lange onderzoeken en plannen. Maar a/b testen, daarvan leren en opschalen. Zo blijf je de concurrent voor en raak je niet achter in de wereld van nieuwe mogelijkheden en opties.
- Customer Experience (CX) als Prioriteit: CX zal centraal staan. Merken zullen investeren in naadloze en gepersonaliseerde klantervaringen om klanten aan zich te binden en loyaliteit te vergroten.
Deze trends zullen de komende jaren de toon zetten in online marketing en bieden enorme kansen voor bedrijven die hierover nadenken en dit toepassen waar mogelijk. Uiteraard hoeft niet alles en ook zeker niet in 1 keer, maar blijf wel lekker innoveren zouden wij zeggen :-)