Inspiratie

De kracht van uitgewerkte buyer persona's 

Ken jij je doelgroep echt goed? 

Je denkt misschien van wel. Maar weet je het echt zeker? Wat zijn de uitdagingen van je klant? Wat zijn de interne drijfveren? Wat zouden triggers zijn om je doelgroep te motiveren? Precies! Enorm belangrijk om dit heel scherp te hebben. Er zijn verschillende manieren hoe je dit kunt aanpakken, hieronder beschrijven we onze aanpak: 

1. Bepalen van je buyer persona's 

Welke doelgroepen kun je definiëren? Kan je alle klanten over 1 kam scheren of is het slimmer hier een verdeling in te maken? Bijvoorbeeld per branche of B2B versus B2C of een verdeling in grote en kleine klanten? Dit is feitelijk je startpunt. Als je dit weet kan je de buyer journey hier straks goed op inrichten en bijvoorbeeld een specifieke landingspagina maken voor deze verschillende doelgroepen, zodat zij zich gelijk aangesproken voelen. 

2. Omschrijven van je buyer persona's

Nu we de doelgroep gesegmenteerd hebben, is het tijd om elke buyer persona te omschrijven. Welke kenmerken horen bij de verschillende doelgroepen? Welke behoeftes kennen zij, op welke Social Media platformen zijn zij actief en waar liggen hun uitdagingen? Organiseer een interne sessie met bijvoorbeeld accountmanagers en enkele collega's van customer service (als je die hebt) en vraag hen het hemd van het lijf. Het zal je verrassen hoeveel zij vaak weten en het geeft direct een gevoel van saamhorigheid doordat je samen betrokken bezig bent bij het belangrijkste: je klant! 

3. Interviewen van je buyer persona's

Na stap 1 en 2 weet je wie je doelgroep is en wat zij belangrijk vinden. Nu is het belangrijk om dit te toetsen. Yes bij de doelgroep zelf uiteraard! Wij plannen hiervoor altijd 3 tot 7 interviews in per buyer persona om zo een scherp beeld te krijgen en echt goed te kunnen toetsen of onze bevindingen kloppen. In een open gesprek vragen verzamelen we zoveel mogelijk informatie, zodat er vervolgens een gevalideerd buyer persona profiel uit komt. Ook bepaal je met deze interviews de rode draad, zodat je straks echt de gemene delers zal herkennen. Heel leuk om te doen trouwens! Je leert echt de doelgroep kennen en niet puur en alleen op interessegebied, maar ook qua spreektaal. Welke woorden gebruikt hij of zij bijvoorbeeld? Heel handig om te weten, want zo weet je straks exact hoe je hem of haar het beste kunt aanspreken! 

4. Plotten van alle data

Na de interviews brengen wij altijd alles samen in een Excell en gaan we per buyer persona op zoek naar de gemene delers. Zo plotten we dus de resultaten van de interne en externe resultaten en formuleren op basis van de gemene delers een buyer persona profiel. We leggen daarmee precies de vinger op de zere plek. Dit zorgt ervoor dat de toekomstige marketingactiviteiten echt vanuit klantperspectief gedaan kunnen worden. Denken vanuit de doelgroep! Vervolgens werken wij dit altijd uit in een opgemaakte PDF in huisstijl van je bedrijf. Dit geeft mooie en bruikbare inzichten voor al je marketingmateriaal, is dat geen scherp startpunt?! 

Klinkt dit als muziek in de oren? Ja toch!? Wij helpen je graag met dit proces. 

Geschreven door: Sticky Marketing

Deel dit bericht:

Samen online impact maken?

Wij helpen je snel en concreet op weg! Let's rock!

"Sticky marketing owners Lotte & Meike aan het ping-pongen voor ideeën" Samen online impact maken? Sticky Marketing helpt je

Even koffie drinken samen?

Heb je vragen of wil jij graag onze hulp bij jouw bedrijf sticky maken? Neem dan contact met ons op en we zullen de mogelijkheden bespreken.

Contact

Algemeen:
+31 35 20 14 794

Lotte: 
+31 6 23 98 42 77

Meike: 
+31 6 51 57 17 94  

(Bereikbaar tussen 08:30 en 18:00 uur)

info@stickymarketing.nl

Kerkstraat 30A
1404 HJ Bussum

Op de hoogte blijven?

De laatste weetjes, trends, tips & tricks altijd in je mail door jezelf aan te melden.

Volg ons