Inspiratie

De kracht van een contentstrategie 

Even sparren?
Bel direct

De kracht van een contentstrategie 

Contentstrategie: knetterbelangrijk! 

Content, content, content. Iedereen heeft het er natuurlijk over, maar hoe kun je content nu inzetten om jouw doelgroep te informeren, inspireren én te activeren? Tja, dat doe je door het maken van een gerichte contentstrategie, afgestemd op jouw specifieke doelgroep. Een goede contentstrategie is wat ons betreft dan ook superbelangrijk!  

Wat is een contentstrategie? 

Een contentstrategie is een plan waarin je met elkaar vastlegt welke content je met welke doelstelling gaat communiceren naar je doelgroep(en). Uiteindelijk wil je natuurlijk de naamsbekendheid van je bedrijf vergroten en daarmee meer klanten aantrekken. Maar daar moet je wel iets voor doen, want helaas komen de nieuwe leads niet uit de lucht vallen. Een scherpe contentstrategie helpt je erbij om je bedrijfsdoelstellingen te behalen.    

Je kunt het zien als een manier van werken waarbij je met elkaar vaststelt wat voor soort content, je op welk moment deelt met je doelgroep via bepaalde kanalen. Als je daar een ritme in vindt en een strategie voor ontwikkelt wordt de invulling echt veel gemakkelijker! 

Een contenstrategie is dus een plan waarin je je aanpak beschrijft om je bedrijfsdoelen te bereiken! Heel fijn, want het helpt je ook van die losse flodders af en die last-minute stress omdat je nog iets wilde publiceren. En die stress kent iedereen wel toch? 

Kortom: een goede contentstrategie zorgt voor: 

1. Inzicht & kennis

Om een goede contentstrategie te maken, ben je genoodzaakt om te kijken naar je bestaande content. Wat heb je al en welke content moet er aanvullend gecreëerd worden? Deze analyse levert altijd waardevolle inzichten op. Doordat je de content moet verzamelen en bundelen haal je veel kennis op. Daarnaast kun je per bericht ook goed beoordelen wat nu populaire content is en wat minder. Wel zo fijn om te weten voordat je begint met het maken van nieuwe content toch?  

2. Focus & richting

Een goede contentstrategie helpt je om die focus aan te brengen door de spelregels te bepalen voor wat je wel en wat je dus ook níet gaat doen. Of wat je écht goed gaat doen en waar je minder tijd in gaat steken. Wij adviseren bijvoorbeeld altijd om gebruik te maken van contentpijlers. Deze contentpijlers kun je zien als bepaalde rubrieken. Bijvoorbeeld Cultuur, Inspiratie, Sales, Duurzaamheid. Je contentpijlers zijn natuurlijk totaal afhankelijk van jouw unieke bedrijfsverhaal en de behoefte van je doelgroep. Maar door gebruik te maken van contentpijlers krijg je een logische balans in je content en zorg je voor een consistente merkbeleving. 

3. Vindbaarheid & consistentie

Denk tijdens het bepalen van je contentstrategie goed na over de criteria waaraan je content moet voldoen. Bijvoorbeeld op het gebied van structuur, metadata, toon, leesbaarheid, schrijfwijze, toegankelijkheid en/of zoekmachineoptimalisatie. Handig om deze richtlijnen uit te schrijven in een brandbook bijvoorbeeld! Het gebruik van de juiste keywords helpt je ook qua zichtbaarheid en vindbaarheid. Door regelmatig nieuwe content op je website en Social kanalen te delen, stijgt je website in positie en zal Google je website hoger plaatsen! 

4. Efficiëntie

Goede processen om content te creëren, publiceren en beheren zijn belangrijk voor succes. Je zorgt ervoor dat je contentstrategie niet meer bestaat uit losse flodders en ad hoc acties, maar echt vanuit een doordacht plan is opgebouwd. Veel fijner werken en het zorgt ook nog eens voor een veel professionelere uitstraling van jouw bedrijf.   

Door een contentplanning zorg je ervoor dat iedereen weet waar hij of zij aan toe is en dat het proces uiteindelijk ook zo efficiënt en soepel mogelijk verloopt. Zonder stress, naar online succes! 

5. Professionaliteit & autoriteit

Een goede contentstrategie straalt professionaliteit en autoriteit uit. Niet alleen intern binnen de organisatie, maar met name naar je doelgroep. Je laat namelijk zien dat je aanwezig bent in de markt & dat er veel gebeurt bij jullie op kantoor. Veel bedrijven hebben niet door dat er dagelijks een schat aan waardevolle content te delen valt met de doelgroep. Een bezoek aan een klant, een uitje met het team, een collega die 5 jaar in dienst is of bijvoorbeeld een nieuw product wat net ontwikkeld is. Allemaal super waardevolle content waardoor je autoriteit uitstraalt en bouwt aan je merk. Door wekelijks te communiceren met je doelgroep leert de doelgroep jullie feitelijk ook al een beetje kennen. En als dan het moment aanbreekt dat zij een aankoop willen doen, ben jij als bedrijf lekker top of mind!  

En dat is natuurlijk uiteindelijk de bedoeling: zodanig bekendstaan met jouw product of dienst dat het leidt tot aankoop! 

Wil jij ook aan de slag met een goede contentstrategie? Wij helpen & denken graag met je mee! 

Geschreven door: Sticky Marketing

Deel dit bericht:

Samen online impact maken?

Wij helpen je snel en concreet op weg! Let's rock!

"Sticky marketing owners Lotte & Meike aan het ping-pongen voor ideeën" Samen online impact maken? Sticky Marketing helpt je

Even koffie drinken samen?

Heb je vragen of wil jij graag onze hulp bij jouw bedrijf sticky maken? Neem dan contact met ons op en we zullen de mogelijkheden bespreken.

Contact

Algemeen:
+31 35 20 14 794

Lotte: 
+31 6 23 98 42 77

Meike: 
+31 6 51 57 17 94  

(Bereikbaar tussen 08:30 en 18:00 uur)

info@stickymarketing.nl

Kerkstraat 30A
1404 HJ Bussum

Op de hoogte blijven?

De laatste weetjes, trends, tips & tricks altijd in je mail door jezelf aan te melden.

Volg ons