Inspiratie

Ben jij al overgestapt naar Google Analytics 4?

Even sparren?
Bel direct

Ben jij al overgestapt naar Google Analytics 4?

We kennen allemaal wel de welbekende cliché marketing quote: Meten = weten. En dat is ook echt heel belangrijk! Dit kun je doen aan de hand van een goede marketing tool.

Ben je bekend met analytics, dan ben je vast ook bekend met de marketingtool Google Analytics. Van alle bedrijven die analytics gebruiken voor hun website, maakt maar liefst 86% gebruik van de Google Analytics marketingtool. En dat is dus niet voor niks.

Waarom Google Analytics?

Google Analytics is de meest uitgebreide marketingtool beschikbaar op de markt, en het mooiste is, hij is helemaal gratis! De tool laat je precies zien hoeveel websitebezoekers je hebt, waar ze vandaan komen, wat ze interessant vinden en nog veel meer. Dus als jij wil knallen met je marketing is dit een echte must-have!

De overstap van Universal Analytics naar GA4

Goed nieuws! Geen verrassing natuurlijk, maar Google Analytics is vernieuwd. Mocht je nu nog niet zijn overgestapt naar GA4 en je wil wel lekker blijven meten, dan is dit wel het moment om dit even te fixen. Vanaf juli dit jaar houdt de oude Google Analytics ermee op, dus wacht niet meer te lang!  Want hoe eerder je de overstap maakt, hoe meer historische gegevens je GA4 omgeving zullen bevatten.

Maar wat gaat er nou echt veranderen?

  • Rapporten

Er komen meer functionaliteiten voor standaardrapporten en aangepaste rapporten.

  • Meetstatistieken

In GA4 kijken de metingen niet alleen naar het totaal aantal gebruikers en nieuwe gebruikers, maar ook naar actieve gebruikers. Ook worden website- en app gegevens in GA4 gecombineerd weergegeven, zo heb je veel duidelijkere inzichten in jouw analytics. En laten we eerlijk zijn: hoe overzichtelijker hoe fijner toch?

  • Bekende termen

Er hebben zich veel veranderingen plaatsgevonden in de begripsdefinities. Zo worden de sessies, paginaweergaven, aankopen, conversies, bouncepercentage en totale gebeurtenissen/aantal gebeurtenissen op een andere manier gemeten in de nieuwe omgeving. Mogelijk kun je hier dus verschil opmerken in je analyse. Maar qua inhoud maakt dit niet uit. Zoals met alles geldt: gewoon even wennen.

  • Koppelingen

Heb jij bepaalde andere tools gekoppeld aan je Universal Analytics? Zorg dan dat je deze ook overzet naar de nieuwe GA4. Denk aan tools zoals doelenmigratie, gebruikersmigratie en Google-ads. Anders stagneert straks de boel zonder dat je het weet en dat wil je natuurlijk niet laten gebeuren.

  • Privacy

Er zijn nieuwe opties toegevoegd om te meten zonder cookies en voor metingen van gedrags- en conversiemodellering.

Het zal eventjes schakelen zijn, maar als je het weer eenmaal onder de knie hebt zal het enorm helpen bij de groei van jouw bedrijf! Heb je hier meer vragen over of wil jij je analyse liever uit handen geven? Bel ons dan even, we helpen je graag met een optimale inrichting van jouw GA4.

We horen ook vaak van klanten dat ze actief diverse marketingactiviteiten inzetten, maar zonder hier een duidelijk meetplan voor te hebben gemaakt. Hmmm, dat vinden we maar raar. Want zonder meetplan kun je ook niet zeggen of je acties wel zin hebben toch? Wat heeft het meten dan precies voor zin? Kortom: we stellen graag samen met jou een concreet meetplan op, zodat GA4 ook echt iets bijdraagt aan je doelstellingen.

Geschreven door: Sticky Marketing

Deel dit bericht:

Samen online impact maken?

Wij helpen je snel en concreet op weg! Let's rock!

"Sticky marketing owners Lotte & Meike aan het ping-pongen voor ideeën" Samen online impact maken? Sticky Marketing helpt je

Even koffie drinken samen?

Heb je vragen of wil jij graag onze hulp bij jouw bedrijf sticky maken? Neem dan contact met ons op en we zullen de mogelijkheden bespreken.

Contact

Algemeen:
+31 35 20 14 794

Lotte: 
+31 6 23 98 42 77

Meike: 
+31 6 51 57 17 94  

(Bereikbaar tussen 08:30 en 18:00 uur)

info@stickymarketing.nl

Kerkstraat 30A
1404 HJ Bussum

Op de hoogte blijven?

De laatste weetjes, trends, tips & tricks altijd in je mail door jezelf aan te melden.

Volg ons