Inspiratie

6 digital marketingtrends voor 2023 

6 digital marketingtrends voor 2023 

Tijd vliegt als je lol hebt en 2023 komt gewoon alweer in zicht! Tijd om alvast vooruit te blikken en in te zoomen op de digital marketingtrends voor het komende jaar. Waar moeten we als marketeer op letten? In deze blog delen we 6 marketingtrends. Ben jij hier al mee aan de slag gegaan? 

1. Transparant en persoonlijk 

Door de hoeveelheid aan reclameboodschappen is het voor bedrijven essentieel om echt en authentiek te zijn. Een eerlijke boodschap, transparant en liefst zo persoonlijk mogelijk om ook echt je doelgroep aan te spreken. Je wilt als doelgroep een bedrijf echt kunnen vertrouwen en anders ben je weg, voor jou 10 andere tenslotte! 

2. Voice, AR, chatbots

We horen het al een aantal jaren, maar toch zie je langzaam maar zeker steeds vaker de optie van live chatbots en real time interacties toenemen. Mensen raken er steeds meer aan gewend en men wil ook niet meer wachten op een antwoord maar meteen kunnen schakelen met een bedrijf. De consument anno 2023 wordt steeds ongeduldiger en veeleisender. Speel hierop in met je bedrijf!  

3. Storytelling

Een trend die natuurlijk niet nieuw is. Maar storytelling wordt wel meer en meer gewaardeerd door lezers. Vanuit een eigen, authentiek verhaal je bedrijf onder de aandacht brengen, wordt gewaardeerd. Dus communiceer niet langer over je product alleen, neem de consument mee in je verhaal! Laat ook andere vertellen over hoe ze jouw organisatie of product ervaren. Juist die combinatie maakt het onwijs sterk, krachtig & geloofwaardig. Storytelling speelt in op emoties en zorgt ervoor dat je je merk echt gaat laden. Je creëert sympathie voor je merk en zorgt dat mensen eerder je product of dienst gaan kopen. Mega belangrijk dus! 

4. Video marketing 

Visueel je verhaal vertellen met bewegend beeld is via platformen als TikTok en Insta of Bereal al enige tijd enorm populair. Je kunt daarmee je bedrijf op een super laagdrempelige manier snel aan je doelgroep overbrengen. Hoe simpeler de video, hoe groter de impact, is onze tip. En houd het ook vooral kort, want door de toename van video(boodschappen) is ook hier de behoefte aan kort en bondig nog groter geworden. Less is more! 

5. Focus nog meer op 'Why’ 

Waarom heb jij je bedrijf? Wat is je idee erbij? Juist dit intrinsieke verhaal is waar de doelgroep nog meer behoefte aan heeft dan ooit. Dus niet simpel vertellen wat je doet in termen van “ik verkoop theepotjes” nee focus écht op de reason why! Dus bijvoorbeeld “ik ben theepotjes gaan verkopen nadat ik in Japan heb gereisd en de bevolking leerde kennen. De tradities achter de theeceremonie zijn zo bijzonder. Thee is zoveel meer dan wij in de Westerse wereld denken. Ik gun het iedereen in Nederland om ook op die manier te genieten van een mooie theepot” ’  

Zeg nu zelf? Zou jij eerder dat theepotje kopen bij iemand die boodschap 1 of 2 vertelt aan jou? Juist. Een no-brainer dus.  

6. Duurzaamheid 

Met name de jeugd maar ook steeds meer over alle generaties heen sijpelt het belang van duurzaamheid (in de breedste zin) door. Dus als je iets kunt betekenen met jouw bedrijf op dit punt, doe het dan! Kun je bedrijfsprocessen of inkoopprocessen verduurzamen, doe het dan! Dit zal zeker gewaardeerd worden. De roep om zorgvuldig met de wereld om te gaan is zo essentieel dus pak jouw rol hier ook in als organisatie. Merken die op dit front goed bezig zijn, scoren hoe dan ook! Maar pas op voor een anti-effect. Doe dit alleen als het echt is, want als je het gebruikt als marketingtruc zal het juist averechts werken. De consument prikt hier zo doorheen. 

Mooie trends, waar jij als bedrijf zeker je voordeel mee kunt doen en op in kan spelen. Heb je hulp nodig met je marketingplannen voor volgend jaar? Behoefte aan een frisse, externe blik? Bel ons dan even, want we helpen je graag even kritisch te kijken naar bestaande (vaak vastgeroeste) campagnes. Op naar een mooi jaar!

Geschreven door: Sticky Marketing

Deel dit bericht:

Samen online impact maken?

Wij helpen je snel en concreet op weg! Let's rock!

"Sticky marketing owners Lotte & Meike aan het ping-pongen voor ideeën" Samen online impact maken? Sticky Marketing helpt je

Contact

+31 35 20 14 794

(Bereikbaar tussen 08:30 en 18:00 uur)

info@stickymarketing.nl

Kerkstraat 30A
1404 HJ Bussum

Op de hoogte blijven?

De laatste weetjes, trends, tips & tricks altijd in je mail door jezelf aan te melden.

Volg ons