Je weet het waarschijnlijk allang: je zou eens goed naar de positionering van jouw bedrijf moeten kijken. Maar wat let je? Smoesjes zijn er altijd en overal wel te verzinnen. En van uitstel komt afstel. Maar als je ergens kunt winnen op marketinggebied is het wel op een superscherpe positionering. Waarom? En waarom dan nu? We hebben hieronder even een mooi aantal redenen voor je opgesomd om je te laten zien dat het nu echt welletjes is geweest. Ga er even rustig voor zitten en laat onderstaande op je inwerken.
1. Het koopproces van je klant is veranderd
Waar de klant vroeger offline te verleiden was, is het koopproces van jouw klant totaal veranderd. Het ooit zo duidelijke koopproces is namelijk echt verschoven van offline naar online. Het internet is niet meer weg te denken en is by far de belangrijkste informatiebron geworden. Waar haalt jouw klant tegenwoordig haar informatie vandaan? De kans is groot dat jouw bedrijf in de online wereld nog niet goed genoeg present is op de diverse online kanalen.
2. Onderscheidende content is key
Aanwezigheid op de juiste online kanalen is één. Maar wellicht nog wel een veel belangrijker aspect: relevantie. Wat vertel je precies en op welke manier communiceer jij met je doelgroep? Hierbij is het ook van belang hoe jij als bedrijf bekend wil staan. Wie ben je nu precies, waar sta je voor en wat kan jouw klant verwachten? Heel fijn om hier dus een scherpe positionering paraat te hebben, zodat je echt kunt werken aan die relevante toevoeging voor jouw klanten.
3. Concurrentie zit (ook) te slapen
Kijk eens om je heen. Wat zie je dan precies? Ben jij echt onderscheidend van je concurrent of roepen jullie stiekem allemaal nagenoeg hetzelfde? Kijk naar bijvoorbeeld de markt van accountants, advocaten en IT-bedrijven. Vaak is hier sprake van één grote eenheidsworst en is er weinig onderscheidend vermogen. Qua belofte aan de klant lijkt het vaak erg op elkaar, maar zelfs qua website-opbouw en kleurgebruik. Hoe eerder jij degene bent die wakker wordt in de markt, hoe groter de kans dat klanten jou gaan kiezen! Als iedereen namelijk hetzelfde verhaal vertelt, hoe kan een klant dan verder kijken dan prijs? En je wil niet op prijs gekozen worden toch? Je wil gekozen worden om je kwaliteiten, je goede diensten of je mooie producten. En dat de klant hier graag een reële prijs voor betaalt. Nou, dat lukt je als je uit de eenheidsworst durft te stappen en je eigen positionering scherp in kaart brengt.
4. Gemiddelde collega heeft geen idee wat de positionering van jouw bedrijf is
Een goede, aansprekende positionering wordt gedragen door het hele bedrijf. Doe de proef eens op de som. Een leuk testje. Loop eens even naar een willekeurige collega en vraag waarom jullie uniek zijn in de markt? De kans is groot dat hier geen direct, kloppend antwoord op wordt gegeven. Bovendien zou je collega dit ook vast met veel liefde vertellen op een verjaardagsfeest, maar dan moet je hem er wel een beetje bij helpen. En ja, als zelfs je eigen mensen niet van de daken kunnen schreeuwen waarom jouw bedrijf onderscheidend is, hoe kun je dan verwachten van je potentiële klanten dat zij dit wel weten?
Kortom: een goede positionering helpt jou om de klanten aan te trekken die je ook zoekt. Maar dan moet je wel een echt onderscheidend, eerlijk verhaal vertellen.
Kun jij wel wat hulp gebruiken van het maken van je positionering? Wij geven advies, workshops en onderzoeken jouw merk en markt. Op naar een mooie plek voor jouw bedrijf!
Geschreven door: Sticky Marketing
Wij helpen je snel en concreet op weg! Let's rock!
(Bereikbaar tussen 08:30 en 18:00 uur)
Kerkstraat 30A
1404 HJ Bussum