Als je eenmaal een website in de lucht hebt, denken veel bedrijven klaar te zijn. Maar dan begint het spel eigenlijk pas echt! Je wil natuurlijk vindbaar zijn en ervoor zorgen dat Google je opmerkt en je website te zien is in de eerste top 3 zoekresultaten. Het goede nieuws is: het hoeft niet ingewikkeld te zijn! Hierbij delen we 3 simpele tips om je website beter vindbaar te maken in Google. En ja, je kunt ze allemaal meteen toepassen!
1. Zorg voor de juiste zoekwoorden (maar overdrijf niet)
We weten allemaal dat zoekwoorden belangrijk zijn. Maar let op: meer zoekwoorden betekent niet altijd beter. Het gaat om de juiste zoekwoorden, die relevant zijn voor jouw doelgroep. Focus op specifieke, long-tail zoekwoorden (bijvoorbeeld "beste marketingbedrijf in Bussum" in plaats van alleen "marketingbedrijf") en zorg ervoor dat je ze op natuurlijke wijze door je teksten verweeft. Geen overbodige spam, maar een slimme strategie voor Google én je lezers. Om de juiste zoekwoorden te bepalen kun je online ook een zoekwoorden analyse uitvoeren, hierdoor weet je echt concreet op welke zoekwoorden je doelgroep zoekt. Essentieel wat ons betreft!
2. Optimaliseer je website voor mobiel
Google houdt van websites die mobielvriendelijk zijn. En guess what? Jouw klanten ook! Tegenwoordig komt het grootste deel van het internetverkeer van mobiele apparaten, dus als je website niet goed werkt op smartphones en tablets, verlies je niet alleen bezoekers, maar ook zoekresultaten. Zorg ervoor dat je website snel laadt, goed wordt weergegeven op alle schermformaten en dat de gebruikerservaring top is. Een snelle website werkt niet alleen fijn maar wordt door Google beloont met een hogere ranking! Check je eigen website dus ook af en toe vanaf je mobiel.
3. Maak gebruik van Google My Business
Heb je een lokaal bedrijf? Dan is Google My Business een gamechanger. Het is dé manier om je lokale vindbaarheid te verbeteren. Met deze optie zorg je er namelijk voor dat je bedrijf gelijk rechts (met afbeeldingen) zichtbaar is als mensen binnen Google zoeken op jouw bedrijfsnaam. Voeg je bedrijf toe, vul alle gegevens in (zoals je adres, openingstijden, en telefoonnummer) en vraag je klanten om reviews. Google ziet dit als een teken van betrouwbaarheid en helpt je zo hoger in de zoekresultaten te komen.
Extra tip: Zorg voor waardevolle content!
Ja, Google houdt van zoekwoorden en techniek, maar waar het écht om draait, is waardevolle content. Relevantie. Bied je bezoekers iets wat ze willen lezen, bekijken of doen. Deel je kennis, geef advies, en beantwoord vragen die jouw klanten hebben. Content is king, maar de juiste content is een gamechanger. Bovendien laat je daarmee zien dat je een thoughleader bent op jouw vakgebied, dus super waardevol!
Klaar om je website naar de top van Google te tillen? Deze simpele stappen maken het verschil. Heb je hulp nodig? Wij helpen je graag met het optimaliseren van je website en het verbeteren van je zoekmachinezichtbaarheid. Bel ons of stuur een mail en we zetten de juiste stappen voor je!
Geschreven door: Sticky Marketing
Wij helpen je snel en concreet op weg! Let's rock!
(Bereikbaar tussen 08:30 en 18:00 uur)
Kerkstraat 30A
1404 HJ Bussum