2250336 Sticky Marketing content SM015 LinkedIn WEB
Inspiratie

Hoe Google jouw offline verkoop kan boosten!

Zorg dat jouw winkel zichtbaar is op het juiste moment. Ontdek hoe Google jouw offline verkoop kan boosten met slimme lokale strategieën.

Stel je voor: je hebt een fysieke winkel, maar je merkt dat er minder klanten binnenlopen. Ondertussen weet je dat mensen steeds vaker online zoeken voordat ze iets kopen. Hoe zorg je ervoor dat jouw winkel zichtbaar wordt op het juiste moment? Daar komt Google om de hoek kijken! 

Van online zoeken naar offline kopen 
Tegenwoordig begint bijna elke aankoop met een online zoektocht. Mensen googelen “kledingwinkel in de buurt” of “schoenenwinkel open nu” en klikken op de resultaten die als eerste verschijnen.  

Wist je dat: 
75% van de consumenten de dag nadat ze online hebben gezocht, een fysieke winkel bezoekt?  
Het aantal zoekopdrachten naar “nu open in de buurt” met 400% is gestegen sinds 2022! 
84% van de totale winkelverkopen nog steeds in fysieke winkels gebeurt. 

Met slimme Google-tools en strategieën kun je ervoor zorgen dat mensen jouw winkel vinden én bezoeken. Maar hoe pak je dat aan? 

Drie strategieën om meer klanten naar je winkel te trekken 
Afhankelijk van jouw doelen en type bedrijf kun je kiezen uit drie benaderingen: 

1. Omnichannel-strategie - Beste van beide werelden 
Geschikt voor: winkels met zowel een webshop als een fysieke locatie. 
Doel: meer verkopen, zowel online als offline. 
Hoe? Je combineert online marketing met offline winkelbezoeken. 
Voorbeeld: Stel, je hebt een sportwinkel. Een klant zoekt op “beste hardloopschoenen” en klikt op jouw Google Ads-advertentie. Ze bekijken de schoenen in je webshop, maar willen ze eerst passen. Dankzij een advertentie met lokale voorraad zien ze dat jouw winkel de schoenen op voorraad heeft en komen ze langs om ze te proberen en kopen! 

2. Winkelgerichte strategie – Meer bezoekers in je winkel 
Geschikt voor: winkels die geen webshop hebben en vooral afhankelijk zijn van fysieke bezoekers. 
Doel: zoveel mogelijk klanten naar je fysieke locatie krijgen. 
Hoe? Via lokale advertenties, Google Maps en slimme targeting. 
Voorbeeld: Je hebt een lunchroom en wilt meer bezoekers tijdens daluren. Je zet een Google Ads-campagne in met zoekwoorden zoals “beste lunchplek in [stad]” en voegt een actie toe zoals “Koffie gratis bij je lunch – alleen deze week!”. Mensen in de buurt krijgen deze advertentie te zien en komen langs. 

3. Combinatiestrategie – De ultieme O2O-aanpak 
Geschikt voor: winkels die zowel online als offline verkopen, maar vooral hun fysieke winkel willen versterken. 
Doel: klanten aantrekken via alle mogelijke kanalen. 
Hoe? Je gebruikt een combinatie van omnichannel en winkelgerichte marketing. 
Voorbeeld: Een kledingzaak zet zowel online advertenties als Google Maps-optimalisatie in. Een klant zoekt “trendy zomerjurk” en krijgt een advertentie te zien met de melding dat deze jurk ook in de winkel hangt. Ze bestellen online of komen langs om te passen. 

Zichtbaarheid zonder betaalde advertenties (gratis Google-tools!) 
Niet iedereen wil meteen investeren in betaalde advertenties en dat is ook zeker niet altijd nodig. Gelukkig zijn er ook gratis manieren om beter vindbaar te worden via Google. Hieronder delen we 5 opties om in te zetten: 

Google Bedrijfsprofiel (Google Mijn Bedrijf) – Zorg ervoor dat je winkel goed zichtbaar is in Google Zoeken en Google Maps. Voeg je openingstijden, locatie, foto’s en reviews toe. Dit raden we echt aan om gelijk te doen (als je dit nog niet hebt), want dit is gratis 'ruimte’ binnen Google die je bedrijf in 1 klap heel scherp presenteert. 

Lokale SEO (Zoekmachineoptimalisatie) – Gebruik de juiste zoekwoorden op je website en zorg ervoor dat je winkeladres en contactgegevens overal consistent worden vermeld. Denk goed na over de zoekwoorden die voor jouw winkel of bedrijf belangrijk zijn en gebruik die dus ook op je website. 

Google Maps optimalisatie – Zorg dat je bedrijf correct en volledig staat vermeld op Google Maps. Voeg updates, evenementen en speciale aanbiedingen toe. 

Reviews en klantinteractie – Stimuleer klanten om reviews achter te laten op Google. Positieve beoordelingen zorgen voor een betere ranking en meer vertrouwen bij nieuwe klanten. 

Social media en blogs – Deel updates, tips en acties op je social media en link naar je Google Bedrijfsprofiel of website. 

Aan de slag! 
Wil jij meer klanten in je winkel met slimme Google-strategieën? Of wil je eerst je online zichtbaarheid verbeteren zonder betaalde advertenties? Bij Sticky Marketing helpen we je graag! Neem contact op en ontdek hoe we jouw offline verkoop kunnen laten groeien! 

2250336 Sticky Marketing content SM015 LinkedIn   met template

Geschreven door: Sticky Marketing

Deel dit bericht:

Terug naar overzicht
Samen online impact maken?

Wij helpen je snel en concreet op weg! Let's rock!

DSC3988

Contact

+31 35 20 14 794

(Bereikbaar tussen 08:30 en 18:00 uur)

info@stickymarketing.nl

Kerkstraat 30A
1404 HJ Bussum

Op de hoogte blijven?

De laatste weetjes, trends, tips & tricks altijd in je mail door jezelf aan te melden.

Volg ons