DSC3828 1
Inspiratie

Haal alles uit je Instagram met deze 6 nieuwe hacks

Alles wat je moet weten om wél op te vallen in een overvolle Instagram-feed

Het Instagram-algoritme is veranderd. Vooral voor zakelijke accounts is het een stuk lastiger geworden om zichtbaar te blijven. Het organisch bereik is gedaald namelijk tot wel 50% bij B2B-profielen, tenzij je actief stuurt op interactie. 

Maar geen paniek: met deze slimme hacks speel je het algoritme in jouw voordeel uit, lees snel verder en pas ze gelijk toe! 

1. De 10-10-10-methode: zo boost je je bereik

Instagram beloont actieve gebruikers. Dus: 

10 min vóór je post: reageer op anderen (via Stories of posts) 
10 min ná je post: reageer op reacties en DM’s 
10 extra interacties: verspreid over de dag 

Zo laat je Instagram zien: ik ben betrokken en dat levert bereik op. 

2. Post slim: moment + frequentie = succes

Beste postmomenten:

  • Ochtend: 08.00–09.30 uur
  • Eind werkdag: 16.00–17.30 uur 

Beste frequentie: 

  • 2–3 posts per week
  • 3–4 Stories per week 

Extra tip: gebruik vaste formats, zoals: 

  • Maandag = inspiratie
  • Dinsdag = klantverhaal
  • Donderdag = behind the scenes 

Herkenning = bereik. Zo bouwen volgers visuele en inhoudelijke herkenning op. 

3. Gebruik gezichten (géén logo’s)

Mensen volgen mensen, niet merken. Laat jezelf of je team zien in Stories, Reels en posts. Denk aan behind-the-scenes, persoonlijke verhalen of een kijkje in jouw dag. Dit maakt je bedrijfsprofiel niet alleen menselijker, maar ook veel aantrekkelijker om te volgen. 

4. Deel waarde, niet alleen reclame

Instagram houdt van content die helpt, inspireert of informeert. Dus: geen 'koop dit!' maar wel ‘5 tips voor...’ of ‘Wist je dat...’ Educatieve content scoort hoger, vooral als het wordt opgeslagen of gedeeld. 

5. Formule voor succes = inhoud + interactie + vorm

  • Carrousels & Reels zijn topformats – ze zorgen voor 3x meer betrokkenheid.
  • Gebruik polls of voeg af en toe een Quiz toe in je Stories voor extra engagement.
  • Kies vaste kleuren, lettertypes en contentrubrieken: herkenbaarheid is key. 

6. Vergeet je bio niet 

Maak één duidelijke belofte in je bio. Wat los jij op voor wie? Houd je bio kort en krachtig: “Wij helpen drukke ouders aan meer rust in huis” “Dé specialist in stressvrije verhuizingen” Gebruik ook één call-to-action: “Plan nu je intake.”  

Een sterke bio helpt je volgers direct te snappen wie je bent en wat je doet. Maak ’m: 

  • Kort & krachtig
  • Visueel aantrekkelijk
  • Met één duidelijke call-to-action 

Bijvoorbeeld: 
“Wij helpen bedrijven groeien met slimme marketing. Start hier ⬇️” 

Instagram draait allang niet meer alleen om mooie plaatjes. Het draait om interactie, herkenning en waardevolle content. Blijf dus in beweging, laat je gezicht zien, bouw herkenning op door kleuren en contentpijlers en gebruik slimme formats. Zo groei je stap voor stap ook in de drukke feeds. 

Opzoek naar alle gebundelde tips in 1 overzicht? Bekijk hieronder de infographic. Hulp nodig bij jouw Instagram-strategie? Of wil je ook zo’n knallende carrousel of infographic? Count us in! 

26 05 Instagram algoritme infographic

Geschreven door: Sticky Marketing

Deel dit bericht:

Terug naar overzicht
Samen online impact maken?

Wij helpen je snel en concreet op weg! Let's rock!

DSC3988

Contact

+31 35 20 14 794

(Bereikbaar tussen 08:30 en 18:00 uur)

info@stickymarketing.nl

Kerkstraat 30A
1404 HJ Bussum

Op de hoogte blijven?

De laatste weetjes, trends, tips & tricks altijd in je mail door jezelf aan te melden.

Volg ons