Het nieuwe jaar staat voor de deur en met onze gratis contentkalender ben je al een stap vooruit! De Social Media kalender is niet alleen een superhandig template maar we hebben er ook alle belangrijke inhaakmomenten, zoals Halloween, in genoteerd.
Voordat je straks de kalender download, hieronder enkele handige tips om het maximale uit je planning te halen en naar het volgende niveau te tillen.
Ze lijken misschien op elkaar, maar het verschil zit hem letterlijk in de naam. Een contentkalender is jouw persoonlijke agenda waarin je precies bijhoudt welke content je op welke datum gaat verspreiden. Een inhaakkalender daarentegen bevat algemene feest- en themadagen, zoals Halloween, die je kunt gebruiken als inspiratie voor je eigen content.
Onze kalender is primair een contentkalender, maar we hebben er ook al een aantal voor de hand liggende inhaakmomenten voor je ingevuld. Dat scheelt je weer tijd!
Bovenaan elk tabblad van de kalender, hebben we een verdeling gemaakt die in het algemeen goed werkt. Denk aan de datum, het onderwerp en het kanaal waar je de content op wilt delen. Pas dit aan naar wat voor jouw situatie het beste werkt. Heb je meerdere schrijvers? Of gebruik je maar één kanaal voor je content? Dan pas je de kalender daarop aan.
Als al je berichten alleen gericht zijn op sales, zullen je volgers snel afhaken. Wissel de insteek af en zorg ervoor dat al je contentpijlers evenredig aan bod komen. Denk qua pijlers aan: ‘Over ons’’, ‘Kennis & Tips’, ‘Referenties’, ‘Fun’ etc. Wij adviseren om voor max. 4 tot 6 pijlers te kiezen. Door in thema's af te wisselen, houd je de content afwisselend en dus interessant voor je lezers. En door deze contentpijlers altijd te gebruiken, ga je ook herkenning creëren voor de lezer en bouw je aan je naamsbekendheid en autoriteit.
Geef je contentpijlers een kleur. Werken met kleuren maakt het namelijk snel overzichtelijk en helpt je zien waar je op moet focussen. Groen voor sales, blauw voor inspiratie, geel voor fun, enzovoort. Als je kalender ineens helemaal geel kleurt, weet je dat het tijd is om wat meer sales-gerichte content toe te voegen!
Last-minute werken is soms best lekker en leuk maar op den duur funest voor je creativiteit. Zorg er daarom voor dat je altijd een paar weken vooruit plant. Zie de kalender als een levend document dat je continu bijwerkt. Krijg je inspiratie? Schrijf het meteen op in je kalender. Of het nu gaat om een spontaan idee tijdens het zoeken naar een hotel voor de wintersport of een interessante link die je tegenkomt op Frankwatching—plan het direct in!
Met deze tips heb jij alles in huis om het nieuwe jaar goed te beginnen. Download de contentkalender, vul hem in en zorg dat je einde volgende maand al klaar bent voor januari. Want laten we eerlijk zijn: de eerste post van het jaar mag niet misgaan, toch?
Duik vol kracht het nieuwe jaar in! 🎃
Kan je wat extra hulp gebruiken met het invullen van de contentkalender, het ontwikkelen van een contentstrategie of contentpijlers? Dat kan uiteraard ook, neem contact met ons op en dan helpen wij je graag verder!
Geschreven door: Sticky Marketing
Wij helpen je snel en concreet op weg! Let's rock!
(Bereikbaar tussen 08:30 en 18:00 uur)
Kerkstraat 30A
1404 HJ Bussum